Varför blir det som det blir?

Syftet med att lägga ut lite tankar om veckans teknikträning är att du som ska vara med ska kunna förbereda dig på vad som kommer. Jag tror att du på så sätt kan få ut mer effekt av träningen. När du väl står där på träningen med kartan i handen så är det inte alltid så lätt. När jag lägger banorna till träningarna så har jag en tanke med banorna och sträckorna till kontrollen. Den tanken rymmer också en tänkbar lösning på orienteringsprolemet. Det är den lösningen som jag vill hjälpa till att ge. Så långt är allt väl. Ute i skogen så är det inte alltid som tanken fungerar. I går hade några den här sträckan från första till andra kontrollen.



När man ska lösa ett orienteringsproblem är det viktigt att altid ha en plan. I det här fallet var min plan att följa den blå linjen. Mitt på sträckan begår jag ett misstag. Du kan ganska enkelt se var det skedde. Men varför skedde det? För det första så skedde misstaget i ett område där det är viktigt att hålla rätt riktning eftersom jag inte följer något stråk. I går sprang jag utan kompass så jag hade inget hjälpmedel. Jag ska inte skylla på det men jag hade inte möjligheten att göra en extra kontroll med kompassen. I det ögonblick där jag vek av från min plan tyckte jag att jag såg det täta området, grönområdet. Jag beslutade då att gå till höger om höjden som ligger alldeles höger om grönområdet. Jag gick till höger om en höjd och allt verkade OK, men en känsla av att något inte var som det skulle smög sig på. Jag fick inte ihop kartan med verkligheten. Jag stannade upp och fick syn på den stora stenen till vänster och kunde snabbt läsa in mig. Den här gången fick misstaget inte så stora konsekvenser men det blev lite förlorad tid. Var alltid noga med allt. Försöka att vara fokuserad på det du ska göra. Om du känner att det inte riktigt stämmer, stanna och gör en extra koll. Det tar oftast mindre tid än att göra en bom.

Kommentarer
Postat av: Reijo

Jätte bra träning.

Hanna och jag planerade också att ta den blåa linjen. Av någon anledning trog vi oss västerut i början och passerade kanten av den gula sankmarken. Det kändes säkrare att ha en fast punkt även att passera förbi den stora stene.

Sedan var vi på linjen ända tills Lasse avveg västerut. Vi fortsatte förbi stenen och väster om höjden vid kanten av sankmarken där vi kom på Lasses linje igen. Hade kisspaus någonstans där Lasse började dra åt västerut. Vi kom rak på kontrollen.

Imponerad av våra träningar. Färska kartor. Några ord om syftet av träningen och feedback så här i efterhand. Undrar bara om någon överhuvudtaget har råd att inte vara med på träningen

2009-04-24 @ 21:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0