Träning 3 september 2009

Den här gången har jag ingen aning om vad som väntar på träningen på torsdag. För en gångs skull är det inte jag som har lagt banorna. Jo, lite vet jag och jag ska skriva om det jag vet. Samlingen är vid Hundängen i Tyresö. Du kommer dit genom att åka till Tyresö Centrum. Precis när du har passerat Tyresö centrum tar du av till höger mot Krusboda. Sen följer du vägen i stort sätt så långt det går att köra. När du kommer till vändplatsen för bussarna fortsätter du ytterligare en liten bit. Du kommer att köra ner för en backe och kan skymta en sjö på vänster sida. Där finns det några grusytor där du kan parkera bilen. Hundängen ligger nu ytterligare cirka hundra meter framåt. På kartan här nedanför kan du se hur det ser ut. Hundängen är den stora avlånga ängen lite ovanför mitten på kartan.



Själva träningen är en medeldistansträning. Medeldistans är en tävlingsform som ska vara orienteringsteknisk kanska krävande. Det krävs mycket kartläsning och banan innehåller ofta många riktningsförändringar. Sträckorna är oftast ganska korta och det finns inte alltid så många vägval. I övrigt så är det egentligen inte så annorlunda. Försök att utnyttja naturliga ledstänger att orientera utefter och mot. Var noga med riktningarna så att du inte kommer snett. Kontrollpunkterna kommer troligen att vara ganska svåra, men eftersom det är ganska tätt mellan kontrollerna så har du oftast en säker utgångspunkt i närheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0