Den 13:e månaden

Du tillhör säkert dem som i alla tider har gått omkring och varit övertygad om att ett år består av 12 månader. Det är ju det vi lär oss i skolan. Vi får lära oss att ett år har 365 dagar, att en vecka har sju dagar, att det är 52 veckor på ett år och ett år har tolv månader. Det finns egentligen bara ett undantag och det är vart fjärde år som består av 366 dagar. Det kallas skottår. Jag tillhör också den skaran som trott på att det skolan lärt ut stämmer.

I dag läste jag i tidningen att det finns en trettonde månad. Det var DN som hade nyheten. Inte på första sidan, inte på någon framträdande plats i tidningen. Nej, man har gömt undan nyheten på ett mycket raffinerat sätt. Det finns ingen fakta om varför man infört en trettonde månad eller vem som har ansvaret för införandet. Kanske är det en kupp från en främmande makt långt utanför vårt solsystem. Jag har letat i andra media men inte hittat några uppgifter alls. DN är ensamma om nyheten. Ändå väljer man att placera det här scoopet på en så undanskymd plats som sidan 5 i TV-bilagan. Den kom egentligen redan i går men eftersom den börjar gälla först i dag har jag inte läst TV-bilagan. Den delen i DN är ju ingen nyhetstidning så det verkar inte bättre än att man vill mörka den här nyheten så länge som möjligt. Jag kan i alla fall avslöja nyheten här och nu.



Fast å andra sidan kanske det är någon stor nyhet. Det kanske bara är någon på redaktionen som drabbats av tillfällig nästäppa, svininfluensa eller någon annan åkomma. Fast lite underligt är det.

Man kan också undra över varför SVT sänder Go´kväll klockan nio på morgonen. Kanske är det för att alla kvällströtta också ska ha en chans att se programmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0