Bland vulkaner och varma källor

Man kan undra hur min lärare på mellanstadiet vågade ta med sig hela klassen på skolresa till Island. Vi gick i årskurs 5 och till sin hjälp hade hon en lärarkollega och sin ex-pojkvän. Hon hade kommit i kontakt med en lärare från Eskilstuna som hade gjort resan tidigare med några klasser och nu fick vi följa med. I maj 1974 gav vi oss iväg på det stora äventyret. För många av oss var det första gången vi flög. Nu fick vi flyga med Sovjetiska Aeroflot till Köpenhamn för att byta till flyget till Island. Bara att få åka på rullbanadet på Kastrup var spännade.

Vi var på Island i en vecka och hann med en hel del. Jag minns inte allt men en hel del. Jag fotograferade redan på den tiden så det finns en del bilder. På den tiden hade jag en liten enkel kamera, Kodak Instamatic, som trots allt tog ganska bra bilder. Med tiden har de bleknat och blivit dammiga.Den bild som väckte störst uppmärksamhet i klassen i efterhand var "bubblan". Det var flera som försökte fånga geyser precis innan bubblan brast. Jag lyckades nästan.



Vi var också vid Islands mest kända vattenfall, Gullfoss. Det var en lite äventyrlig väg dit och nedanför fallet hade floden ätit sig djupt ned och bildat en ravin. Vid själva fallet fanns det inga avspärrningar så det gick att komma riktigt när och faktiskt känna på vattnet. En av killarna i klassen höll på att komma lite för nära och det var inte långt ifrån att han hade fallit i. Nu gick det som tur var bra.





Vi hann också med att bada i vatten uppvärmt av varma källor, besöka kyrkor, gamla byar, se Islandshästar och mycket annat. Jag minns också att vi köpte glass för 50 kronor, isländska. I den åldern hade vi naturligtvis svårt med att förstå olika valutor så 50 kronor kändes dyrt. Egentligen var det lite billigare än hemma i Sverige men jag tror att när valutan heter krona så känns det dyrt.



En annan upplevelse som jag minns var när vi gick på kraterkanten på en vulkan. Vulkanen var inte aktiv med med en 12-årings fantasi blev det lite liv i vulkanen. Många upplevelser som fortfarande finns kvar i minnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0