Tjejerna avgör

Vilka som springer sista sträckan på 25-manna har varierat genom åren. Under en lång tid har det av någon anledning varit självklart att det är killarna som ska avsluta och avgöra. Under några år var det varannan tjejernas för att ganska snart återgå till killarnas avgörande. Nu sen en kort tid tillbaka verkar det vara varannan tjejernas som gäller igen. Inför årets 25-mannatävling planerar jag för att tjejerna ska få avgöra tävlingen. Jag vill sätta dem på prov och ge dem chansen att visa att de kan bjuda på en spännande avslutning. De ska få chansen att visa hur duktiga de är. Men jag vill också sätta dem på prov.



Jag har varit banläggare vid 25-manna två gånger, 1987 och 1999. Vid båda tillfällena har det varit killarna som sprungit sista. Därför har jag ingen gammal sista sträcka för tjejerna att visa. Banan här ovanför är den näst sista sträckan vid 25-manna 1999. Jag minns att det blev en del omkastningar på den 24 sträckan. Södertälje gick ut i ledningen med ett försprång på närmare tre minuter. Därefter var det tio lag som gick ut inom drygt en minut. Det var i tur och ordning IK HP, Hedemora, Rajamäen Rykmentti, Leksand, Pargas, Turun Suunnistajat, Stora Tuna, Halden, Lidingö och Tisaren. Det blev några bommar och till växling efter sträcka 24 var det nio lag inom en minut. Ordningen var förändrad och två lag hade fallit bort. Hedemora växlade som tionde lag drygt två minuter efter täten och Leksand föll tillbaka ända till sextonde plats, sex minuter efter täten. De nio lag som gav sig ut på sista sträckan, alla inom en minut, var i tur och ordning Stora Tuna, IK HP, Tisaren, Södertälje, Turun, Pargas, Halden, Lidingö och Rajamäen. Det blev en spännande sista sträcka där det hände en hel del, men mer om det en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0