Nya spännande uppdrag

Mitt första större banläggaruppdrag var en deltävling i det som på den tiden hette Ungdomscupen i Stockholm. Orienteringsföreningarna i Stockholm var indelade i ett antal divisioner och tävlade om att klättra uppåt i en högre division eller att undvika att ramla ned i en lägre division. Året var 1981 och min förening skulle arrangera en deltävling. Jag fick som tonåring uppdraget att lägga banorna. Jag minns att det var med stor respekt som jag tog emot synpunkterna från bankontrollanten. Det var ingen mindre än Kalle Gawelin som då var en erkänt duktig banläggare och anställd på Svenska Orienteringsförbundet med ansvar för tävlings- och arrangemangsfrågor. I dag kan jag undra över varför just han fick uppdraget att vara bankontrollant för en mindre ungdomstävling med omkring 400 deltagare. Men som sagt med stor respekt tog jag emot hans synpunkter. En av dem minns jag fortfarande. Men vänlig men bestämd röst meddelade han att D13-14 självklart skulle ha samma svårighetsgrad som H 13-14. En självklarhet som jag förbisett men som snabbt rättades till.

Jag tror att deltagarna tyckte att banorna var ganska bra och när jag själv tittar på banorna igen som hittar jag en del bra sträckor.


Avslutningen på banan för H 15-16

Nu, 28 år senare, håller jag på med ett nytt projekt. Det är lite större. Det kommer att komma betydligt fler deltagare än de cirka 400 som var med på Ungdomscupens deltävling 1981. Nu väntar vi omkring 9000 deltagare till 25-manna den 10 oktober. Det finns ändå en hel del likheter. Den kanske största likheten är att tävlingen kommer att avgöras i samma terrängområde. Som det ser ut nu kommer jag även att återanvända någon eller några kontrollpunkter, dock inte någon av kontrollerna från kartan här ovanför.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0