Långpass på Muskö

Mitt i förberedelserna för 25-manna har jag hunnit med ett annat banläggaruppdrag. Järla har haft KM-helg på Muskö. På lördagen var det medeldistans och söndagen bjöd på långdistans. lördagkvällen och natten tillbringade de på Ludvigsbergs Herrgård. När jag tidigare under våren sa ja till att lägga banorna så tänkte jag att det blir ett ganska enkelt uppdrag. Sammtidigt vill jag lägga banor med kvalitet. Det ska finnas om växling och det ska vara en skillnad mellan medel och lång. Det gäller att utnyttja området på ett bra sätt. Jag ville inte heller överarbeta det hela. Nu slutade det med 47 kontroller varav en del utnyttjades båda dagarna.



Medeldistansen avgjordes dels söder om Muskö hembygdsgård och del på den avlånga höjden som kallas Kyrkberget. Det är bitvis ganska besvärlig terräng då framförallt den södra sluttningen på Kyrkberget är sönderskuren och lite besvärlig att ta sig fram på. Uppe på berget är det fin och bra sikt även om framkomligheten har försämrats lite efter en gallring av skogen under förra året. Här ovanför kan du se en del av H 21-banan.



Långdistansen avgjordes i delvis samma område men de längre banorna gick i ett område som skiljer sig en hel del. Det här området är ett av de svåraste jag har sprungit i. Det ser kanske inte så svårt ut men skogen består till stora delar av ganska ung tallskog med lite inslag lövskog. Det gör att sikten är begränsad vilket i sin tur innebär att det är svårt att få överblick. Det är svårt att få tillräckligt med referenspunkter för att kunna orientera säkert. Här ovanför kan du se tre av sträckorna på de två längsta banorna. Mellan trean och fyran är det en vägvalssträcka där löparna kan välja mellan att gå nerför och ta ett vänstervägval eller gå til höger. Nästa sträcka innehåller kanske inte så många vägval men eftersom det är tät skog på vägen gäller det att ha full kartkontakt hela tiden. Till den sjätte kontrollen blir det lite öppnare terräng och ligger man rätt så ska det inte bli några problem. Det som kan ställa till lite problem är att det kan vara lite svårt runt själva kontrollen.

Just det här området innehåller flera olika terrängtyper. Den sjunde och åttonde kontrollen, som inte syns på bilden, ligger i ett område med öppen och fin skog med berghällar och gles tallskog. Hela området håller hög klass och det skulle vara intressant med någon typ av värdetävling här.

Långpasset då? Jo, alla kontrollerna skulle ju ut i skogen med SI-enheter och allt. Dessutom glömde jag att sätta ut några enheter så det blev en extra vända. Totalt blev det tre timmar i skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0