Gafflade banor i 25-mannaskogen

Numera är det mer regel än undantag att banorna vid stora stafettävlingar är gafflade. Så var det inte alltid förr. Tiomila 1971 är känt för kaos vid kontrollerna och kaos vid växlingen. Tävlingen avgjordes utan gaffling och det var över 100 lag till växling inom en minut efter första sträckan. Det var inte mycket större skillnad mellan lagen efter tio sträckor. 40 lag inom fyra minuter vid målgång. Till året efter tog man nya tag och införde gafflade banor. Tävlingen avgordes på samma äng som 25-manna 2009 ska avgöras. Förutom gafflade banor valde man också ett tuffare område, Hanvedenskogarna. Banlängden ökades till totalt tolv mil. Tävlingen inleddes med två sträckor över 16 kilometer. Dessutom avgjores tävlingen för första gången på en karta i skala 1:20 000. Kanske hade man kunnat uppnå ännu bättre spridning om man inte hade "vinklat gafflarna så brett". Dessutom hade man tryckt de gemensamma sträckorna på kartan men handritat del gafflade sträckorna. De gjorde att de flesta löparna kunde räkna ut vilka avsnitt på banorna som var gafflade.



Här ovanför är en del av sträcka två med både handritade och tryckta kontroller. Kartan håller en bra kvalitet och går bra att orientera efter. Det har förstås hänt en del i området sen 1972. För arrangörsklubbarna för 25-manna 2009 gick det bpde bra och lite sämre. OK ravinen ställde upp med ett ungt lag. Efter tre sträckor var man i ledningen och efter fem sträckor växlade man som tredje lag. Då hade man bara använt juniorer. Resten av laget bestod av seniorer och då halkade laget ned till en slutlig 73:e plats. För Haninge SOK blev det en 24:e plats i mål. Det är föreningens hittils bästa placering. Segrade gjorde Järfälla OK före Norrköpings AIS och finska Liedon Parma. Det här var första gången som damer fick vara med och fem år innan damerna fick en egen tävling. Tre lag hade varsin dam i laget. Norska B U L blev femma i tävlingen med Ingrid Hadler på den sjätte sträckan.



Här är en del av den nionde sträckan. Jag kan konstatera att inga kontrollpunkter från Tiomila 1972 kommer att återanvändas på 25-manna 2009, men det kommer att vara gafflade banor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0