Poängorientering 5 mars 2009

Efter en lång vinter är det äntligen dags för årets första teknikträning. Får några är det kanske första gången man håller i en karta sen i höstas medan andra har tränat med karta under hela vintern. Eftersom orientering består av både löpning och kartläsning är kartträningen mycket viktig. Oavsett om det var länge sen du höll i en karta eller om du har tränat med karta regelbundet under vintern så är det nu dags för årets första teknikträning. Torsdag den 5 mars klockan 18,00 från klubbstugan vid Rudan är det dags för den första av fyra poängorienteringar. Så här går det till.


Banan består av 18 kontroller som du får ta i vilken ordning du vill. Alla startar samtidigt. Innan start får du välja om du ska vara ute i 45 minuter eller i 70 minuter. När starten har gått gäller det att ta så många kontroller som möjligt på den tid du har valt. Varje kontroll är värd fem poäng. Om du tar alla kontroller får du alltså 90 poäng. Om du är ute längre än den tid du har valt, 45 respektive 70 minuter, så får du en poängs avdrag för varje påbörjad minut. Är du till exempel ute i 71,24 så får du två poängs avdrag. Här finns det utrymme för en del taktik. Är du till exempel på hemväg och känner på dig att du kommer att vara ute lite för länge så kan du kanske ändå tjäna på att ta en kontroll till. Den ger ju fem poäng och har du 71,24 som tid i mål så "tjänar" du ju tre poäng. Det är tillåtet att ha klocka med sig. Tänk också på solen börjar gå ned 17,54 på torsdag och 18,33 är det mörkt. Du behöver alltså pannlampa för att kunna delta. Efter de fyra deltävlingarna räknas dina tre bästa omgångar samman. Flesta ihopsamlade poäng vinner. Här nedanför kan du se ett litet prov på hur karta och bana ser ut.




Så här i början av tävlingssäsongen är det viktigt att komma igång med kartläsningen och få en bra känsla för kartläsningen. Börja därför inte med att rusa i väg mot första kontrollen. Ta det lugnt och läs kartan i den takt du hinner med. Du kan sen successivt höja tempot. Om du börja bomma så sänker du tempot något för att hitta flytet igen för att sen höja tempot och så vidare. Tänk också på att försöka göra ditt eget lopp. Eftersom det är gemensam start så är det lätt att dras med när andra sticker iväg. Försök att orientera själv. Tanken med träning är ju att du ska lära dig och utveckla dig inte att du ska följa efter andra.


Terrängen vid Rudan är som du vet detaljerad och bitvis svår. Kontrollerna har lite varierad svårighetsgrad från gul nivå och uppåt. Eftersom du får ta kontrollerna i valfri ordning så gäller det också att planera för en smart väg så du hinner med så många kontroller som möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0