Tiomilalik terräng

Att Tiomila ska gå i SKåne i år ställer till problem. Hur ska vi ta oss dit? Hur ska vi övernatta+ Var kan vi träna i så lik terräng som möjligt? Det vi inte alltid tänker på är att många av de som springer Tiomila har samma problem nästan varje år. Det är ju lika lånt från Skåne till Stockholm som från Stockholm till Skåne. Det här med terrängen är en annan stor fråga. På nätet pågår diskussioner om var man kan hitta terräng i Stockholms närhet som liknar Skåneterrängen. Jag tror att det är svårt att hitta stora områden här i närheten som liknar terrängen där Tiomila ska avgöras. Däremot kan man hitta mindre områden där man i alla fall kan få en känsla för vad som väntar och prova på vilken teknik man ska använda. Jag har hittat några områden. Ett skrev jag om i ett tidigare inlägg. I dag var jag ute i ett annat område som jag tror bjuder på lite av den rätta känslan.



Vad det handlar om är att kunna forcera i tät skog och kämpa för att hålla ett högt tempo även när det tar emot. Det handlar också om att kunna hålla riktningen när sikten och framkomligheten är sämre. Även om det här ganska begränsade området kan man hitta lite av den rätta känslan. Det som inte går att träna här är ju vägvalsproblematiken som bjuds i Skåne. Det kan du å andra sidan torrträna genom att studera kartor över liknanade terräng. Lägg egna banor och fundera över hur du skulle göra för att skapa vägvalsproblem. Du kan ju också studera en ihopklippt karta över Tiomilaterrängen. Du hittar den här http://1.bp.blogspot.com/_8UtUd7zFpts/SXg11VtxgZI/AAAAAAAAADs/5m1A9wPiLtw/s1600-h/10mila09_2.jpg. Det som kanske betyder mest är ju tron på att du har förberett dig på rätt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0