Dagen efter

Dagen efter en fest brukar man känna sig lite sliten. Självklart känner jag mig ganska sliten i dag. Jag har ju festat ända sen i onsdags. Då började arbetet med de sista förberedelserna. Sen dess har jag varit minst 15 timmar i skogen. I dag har jag varit ute och tagit bort alla fästplattor för kontrollenheterna, några kontrollskärmar som var kvar samt alla kodsiffror. Nu är det bara själva kontrollstälningarna kvar. Men visst var det en fest precis som 25-manna brukar vara. Vädret var precis så bra som det kan vara. Omgivningen var färgsprakande i all sin höstprakt. Frosten på morgonen gjorde sitt till och påminnde om att vintern snart är på gång. När alla deltagare började strömma in på tävlingsarenan och alla vindskydden började resas kände jag att det här blir precis så bra som jag hade tänkt mig.



Ett par av de saker som jag är extra nöjd med tänkte jag nämna i dag. Jag också nämna några saker som jag är mindre nöjd med. Men först det positiva.

Tidsschemat höll nästan på sekunden. Enligt mina beräkningar skulle segrande lag gå i mål klockan 14,14. Nu blev det inte riktigt så. Halden skar mållinjen som segrare klockan 14,13,34. Det var 26 sekunder för tidigt, drygt en sekund per lagmedlem. Anledningen till den lilla felräkningen lär enligt någon vara att mållinjen flyttades en liten bit åt nordväst. Man kan inte ha koll på alla saker. Jag har inte hunnit gå in på de olika sträckorna för att se hur tidsschemat höll. Det jag vet är att det gick lite fortare på de två första sträckorna. Jag hade en känsla av att det skulle kunna bli så. På någon eller några sträckor måste det ha gått lite långsammare, men som sagt jag har inte hunnit göra den analysen ännu.


Sträcka 3 A

En annan sak jag är nöjd med är alla positiva synpunkter från tjejerna som sprang sträcka tre. Många har sagt att det var en kul sträcka med ovanligt mycket utmaningar för att vara sträcka tre. Det har varit min ambition att just skapa lite utmaning även för tjejerna på deras sträckor. Jag har spanat lite på tidigare år och även pratat med en del tjejer. De har stärkt mig i övertygelsen att tjejsträckorna många gånger, inte alltid, av någon anledning är lite enklare än killarnas sträckor. Att dömma av kommentarerna lyckades jag.

En av sakerna jag är mindre nöjd med är det stora antalet lag som inte är godkända. Här kommer jag att göra en lite djupare analys av orsakerna. Det jag vill veta är hur många av de fel som gjorts av löpare som beror på någon eller några detaljer kring banläggningen. Jag vet redan nu att det finns någon eller några platser där det kanske skulle kunna varit tydligare.

 

Vid de här två platserna vet jag att några fel har gjorts. Än så länge vet jag inte hur många fel det handlar om. Kontrollerna 79 och 83 användes bland annat på sträcka 1 och 2. Här gjordes minst en flestämpling. När jag planerade banorna tyckte jag att det var tillräcklig skillnad på en sänka och en höjd och att kodsiffrorna dessutom hade helt olika siffror, men tydligen inte. Kontrollerna på klippet till höger passerades av sträcka 5. Löparna hade först 106 eller 113 och skulle sen till 119 eller 109. En löpare som stämplade vid 113 men skulle ha 106 påstod att han hade sänkan inritad på sin karta och att kodsiffran var 106 på kontrollbeskrivningen. Han vill att vi skulle leta rätt på hans karta i de sopsäckar som löparnas kartor slängdes i vid växlingen. En annan löpare såg fel på 119 och 109 och tyckte att vi hade lovat att inte ha liknande kodsiffror intill varandra. Frågan är hur lika eller olika de måste vara för att bli "godkända"? För den som gjort ett fel kanske alltid arrangören kunde ha gjort annorlunda. I det här fallet tycker jag att det är tillräcklig skillnad mellan en sten på en sluttning och en flack ås. Men som sagt så vet jag ännu inte hur många andra fel som gjorts på just de här platserna. Jag ska försöka återkomma i ärendet.


Sträcka 4 B

På sträcka 4 uppstod problem för några löpare som jag inte hade förutsett. Det hade inte med det nya hygget att göra. Jag stod och hade överblick över det nya hygget när de första löparna på sträcka 4 kom. Någon av de första löparna hade lite problem att få ihop det och bommade 1-2 minuter. Ganska snart var det dock så många löpare att det inte var något problem. Det vara bara att följa strömmen och se till att man kom till rätt kontroll. Jag var dock inte kvar så länge att jag såg de sista löparna på samma plats. Kanske hade de problem. Det oväntade problem som uppstod var efter den sjätte kontrollen. Här sprang man på en ganska liten stig som slingrade sig fram. Stigen är en sån där fin stig som är kul att springa på. Problemet var att på ett ställe så kom ett nytt spår som sträcka 1 och 2 använt. Enligt uppgift ska det här ha sammanfallit med att många löpare rundade en liggande trädstam. De kom då in på det nya spåret som ledde till en kontroll mitt i skogen. Jag vet inte hur många som drabbades av detta men några var det. Jag ska gå ut och titta på det här stället om ett tag för att bilda mig en agen uppfattning. Som det är nu har jag bara hört det hela berättat för mig.

Jag vill också passa på att tacka för alla fina kommentarer på banorna och den här bloggen. Här är ett citat hämtat från www.alternativet.se. "I övrigt var 25manna som vanligt ett fint arrangemang och en trevlig upplevelse. Mest tacksam är jag för banläggarens blogg som gjorde uppladningen intensivare". Det var precis det som var en av avsikterna med bloggen. Jag kommer att fortsätta blogga om banläggning. Det kommer att bli lite "eftersnack" kring 25-manna och senare lite uppladdning inför Stockholms Sprint-DM i maj 2010. Då ska jag och yngsta tonåringen vara banläggare. Eventuellt väntar nya spännande banläggarutmaningar 2011, men mer om det senare.


Kommentarer
Postat av: Terje Mathisen

Takk for både blogg og løypelegging! Min egen etappe (23) inneholdt mye mere orientering enn jeg hadde fryktet, slik at det ble en fin tur i skogen og ikke bare løping etter stier.



Jeg ble litt forvirret i det samme området som du beskriver at etp. 4 ble påvirket av spor fra etp 1 og 2, men løp videre på kurvebildet og retning.



Terje fra Tyrving (#41)

Postat av: Kjetil

Vil gratulere med glimrende løypelegging i årets 25-manna! Det er mange hensyn som skal taes på et slikt arrangement, men synes du klarte dette på en utmerket måte

2009-10-12 @ 10:15:52
Postat av: KurtM

Sprang själv str 6 och ger den fullt godkänt, variation i terräng, sträcka och kontrolltagning vilket gjorde det roligt trots min hjärnblödning efter radion, tyvärr har inte ändringen gjorts i runoway så jag fyllde i den bana jag sprang men som står på annan person.

2010-01-26 @ 14:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0