Nya knappar att trycka på

Jag har skaffat en ny kamera. I går var jag på postens utlämningsställe här i närheten och löste ut paketet. Nu i kväll har jag tagit de första 250 bilderna med den nya kameran. Det är en Canon EOS 50D med ett objektiv Canon EF-S 18-200 IS. Nu blir det till att lära om på nytt. Jag märkte direkt att den nya inte alls liknar den gamla när det gäller menyer och inställningar. Nu gäller det att testa, göra misstag, försöka komma på vad som blev fel och göra om på nytt sätt. Det kanske tar en stund.

I kväll har jag som sagt testat den genom att ta lite drygt 250 bilder i samband med två av tonåringarnas friidrottsträning i Sätrahallen. När det är träning i hallen har man inte all belysning tänd. Det gör att det är ganska mörkt i hallen, i alla fall om man ska fotografera. Dessutom är det ett väldigt speciellt ljus som inte heller gör det lättare att få fram de rätta färgerna i bilderna.



Här kör mellersta tonåringen hoppstyrka över häckar. Färgerna är lite bleka men jag hoppas att jag kan lära mig att hantera inställningarna så småningom. Den gamla kameran kände jag ganska väl vid det här laget. Jag har oftast ställt in kameran så att jag vid behov kan ta en serie bilder. Jag har lärt mig hur länge jag hålla avtryckaren nere för att bara ta en bild. Den nya kameran tar lite mer än dubbelt så många bilder per sekund. När jag skulle ta den första bilden så blev det två bara för att jag inte har hittat rätt känsla ännu. Jag gjorde samma misstag flera gångenr under kvällen.



Tonåringarna och en träningskompis på väg tillbaka efter ett av stegringsloppen. Jag provade också att ta bilder i svartvitt med utmärkt resultat. Jag tog också några porträttbilder med blixt. Även dessa med bra resutat. Jag har också provat att pressa upp ISO-talet till max, men då blev bilderna ganska gryninga precis som förväntat. Nu hoppas jag snart kunna prova att ta bilder utomhus. På lördag ska det kunna bli solsken. Då blir det kanske fler bilder. Avslutningsvis en bild med en detalj ifrån Sätrahallen, stavar för stavhopp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0