Spridning redan från början

En del av min egen utvärdering av 25-manna handlar om att titta på vilka olika vägval löparna valt. När jag sitter och planerar banorna tänker jag naturligtvis på olika alternativ. Vilka alternativ som löparna sen i stridens hetta ser och väljer är en helt annan sak. Därför är det intressant att studera löparnas inritning på Runoway.



Redan på väg till den första kontrollen på sträcka 1 blev det en bra spridning. Man kan se tre olika huvudvägval, vänster, höger och rakt på. Sen finns det en del variationer längs det tre vägarna. Eftersom långt ifrån alla löpare har ritat in sina vägval är det svårt att säga vad som är snabbast. Det verkar dock som det långsammaste vägvalet var den långa vänstersvängen längs vägen. Själv stod jag på höjden vid branten ute på hygget. De första löparna som kom fram till startpunkten valde att springa längs vägen. Sen börjar strömmen av löpare välja att springa ut på hygget. Några löpare ångrar sig och går ut på vägen. Det är bra spridning redan från början.



På den femte sträckan finnas det flera sträckor med flera olika vägvalsalternativ. Jag har valt en av sträckorna mot slutet av banan. Den här sträckan tycker jag själv bjuder på en hel del olika alternativ. På kartan redovisas några av dem. Vilken väg man har valt beror till viss del på vilket gafflingsalternativ man har haft. Även här är det lite för få som ritat in för att kunna dra några slutsatser om vilken väg som är snabbast. I början av sträckan, genom grönområdet och ut på hygget finns det en mängd alternativ. Det flesta av dem sammanfaller sen till en väg över flacka området på den sista halvan av sträckan. Jag stod på höjden som avlsutar sträckan när täten kom dit. Det första löparna verkade ha full koll och gick ganska rakt på sina respektive kontroller. Ganska snart börja man kunna se ett orienteringsbeteende som jag tror är ganska vanligt och som ökar risken för fel. Som löpare vet du att kontrollen finns i närheten. I stället för att fortsätta orientera och läsa kartan fram till rätt kontroll börja du scanna av området. Så fort du ser en skärm springer du dit oavsett om den sitter i en sankmark och du ska ha en sänka. Min teori är att det här beteendet också orsakar en del felstämplingar.



På den sjunde sträckan ställdes löparna inför den här sträckan. Även här har man valt flera olika vägar. En majoritet av de som än så länge har ritat in sin väg har valt att börja till vänster för att sen korsa strecket och fortsätta följa vägen hela vägen runt till höger. Det är ungefär 100 meter kortare än att välja det vänstra vägvalet hela vägen och avsluta på den lilla stigen. Vägen är mätt till den högra kontrollen. Båda vägarna har förekommit till båda kontrollerna. Har man den vänstra kontrollen så blir det vänstra vägvalet ytterligare 100 meter kortare. Troligen är den vänstra vägen något snabbare. I nuläget har jag ingen uppfattning om vilket av de två vänstra vägvalen som är snabbast. Underlaget är än så länge lite för litet.

Om fler ritar i sina vägval kan jag komma att titta på några andra sträckor. Framför allt saknar jag vägval från tjejernas sträckor, sträcka 3 och 25. Här finns några sträckor som skulle vara intressanta att titta lite närmare på.

Kommentarer
Postat av: A.

Kul analys.

På kartklippet från den femte sträckan vet jag flera personer som sprang högervägvalet på stig ganska långt runt. Tror dock inte det var så bra.

2009-10-19 @ 13:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0