För ett år sen ...

... kom det första inlägget på bloggen. Det är alltså ett litet jubileum i dag. Jag hade inga förväntningar när jag drog igång för ett år sen. Det var under julledigheten som allt började. Vi i familjen satt och pratade om alla nymodigheter som Facebook, MSN, MMS, Bilddagboken, twitter och allt vad det heter. Det var då jag sa; "Man kanske skulle börja blogga!". Aldrig har väl det tre tonåringarna varit så eniga när det i kör brast ut i ett; "Vad fan ska du blogga om?" Det tog några dagar men sen kunde jag inte låta bli att öppna ett konto och lägga ut ett första inlägg. Under tiden hade också några idéer om vad bloggen skulle kunna innehålla tagit form.

Fotografier var en självklar del eftersom jag är intresserad av bilder. Har du hängt med under året så har du sett en del av alla bilder som jag har lagrade på två externa hårddiskar. Jag kom också fram till att Banläggartankar skulle vara en kategori liksom Träning. När bloggen väl startade var alla tonåringarna så där lagom spydigt kaxiga i sin undran över vem som skulle vilja läsa det som stod på bloggen. Men när yngsta tonåringen insåg att jag bland annat skulle blogga om banläggningsarbetet inför 25-manna blev ödmjukheten lite större. "Du kommer ju att få många besökare", var hans spontana analys.

Många besökare blev det. Jag hade inga förväntningar. De första två månaderna var det mellan noll och sju besökare dagligen. När träningsbloggen drog igång på allvar i mars ökade antalet besökare till det dubbla. Besöksantalet var ganska konstant under hea våren. Någon enstaka gång gick det upp till drygt 20 besökare. Från och med slutet av juli månad började det att hända saker. Antalet bessökare började sakta men säkert att öka. En intrssant iaktagelse var att besöksantalet var som störst måndag till torsdag och som minst fredag till söndag. Så var det vecka efter vecka. Nya besöksrekord slogs nästan varje måndag. Jag drog slutsatsen att det är många som surfar på jobbet. Redan vid åttatiden på morgon en måndag kunde det vara över tio besökare.

Veckorna innan 25-manna bröts trenden och antalet besökare ökade nästan varje dag, oavsett vilken veckodag det var. Rekordet, som fortfarande står sig, är från den 9 oktober. Dagen innan 25-manna hade bloggen 1093 unika besökare. Atalet besökare minskade sen i ganska snabb takt och var efter en dryg veckan nere under 100. Numera är det i genomsnitt omkring 15 besökare dagligen.

Jag kan bara se besöksantalet i form av ett linjediagram dag för dag. Jag har ingen aning om vem du som läser och tittar på bilderna är. Några har gett sig till känna och det är människor som jag vet vilka de är. Då och då kommer någon kommentar från någon läsare. De flesta är bekanta, men jag har också fått kommentarer från besökare som jag inte har en aning om vilka de är. Det är lite spännande att det jag skriver och visar läses av just dig. Jag skriver egentligen mest för mig själv. Jag har aldrig skrivit dagbok, men inser nu att jag har gjort det i ett år nu. Jag kan gå tillbaka och läsa om en del av vad jag har gjort under det senaste året.

Jag kommer att fortsätta med bloggen. Den kommer förhoppningsvis att fortsätta vara intressant för dig. Det kommer fortsatt att bli en hel del bilder. Alla bilder som visas på bloggen har jag själv tagit. Undantaget var bilderna från tonåringarnas fjällvandring som yngsta tonåringen tagit och bilden från DN-galan som var med i årskrönikan. Den har mellersta tonåringen tagit. I övrigt är alla bilder mina. Banläggarbloggen kommer att fortsätta. Till att börja med är det Sprint-DM i Stockholm som jag och yngsta tonåringen ska lägga banorna till. Tävlingen kommer att genomföras i maj i år. Under våren kommer också förberedelserna för nästa banläggaruppdrag att starta. Jag är en av banläggarna som ska lägga banorna till nordiska mästerskapen i orientering 2011. Nu i dagarna har det blivit klart att jag ska lägga stafettbanorna tillsammans med ytterligare en annan banläggare. Vi ska också lägga banorna till en av publiktävlingarna som arrangeras i samban med NOC som tävlingarna heter. Därför kommer jag inom kort att öppna en kategori på engelska så att alla deltagare som ska vara med på NOC har samma möjlighet att följa arbete. Det blir spännande eftersom engelska inte är någon av mina styrkor men jag hoppas att få lite hjälp med att granska texterna.

I dag har jag varit på hustruns arbetsplats. Hon frågade mig om jag ville fotografera arbetsplatsen så att de kan visa för andra hur det ser ut. Hon arbetar på en förskola och just hennes avdelning är lite speciell. På den avdelningen finns barn som är mycket infektionskänsliga och inte kan vara tillsammans med andra barn. De flesta av dem har också andra handikapp som är mer eller mindre svåra. Därför har man skapat en avdelning på förskolan som inte liknar någon annan. I ett antal olika rum finns möjlighet till upplevelser av olika slag. Det är ljus, färger, dofter, speglar och annat som ska stimulera alla sinnen hos barnen. Här är några bilder så att du kan få en uppfattning om hur det ser ut och vilka sinnen som stimuleras.


I det här rummet kan man ligga och titta på alla färgerna och hur reflexerna på väggen och i taket flyttar på sig. Färgen på bubblorna i bubbelröret växlar. Med hjälp av de små lådorna som du ser i nedre delen av bilden kan barnen själva bestämma vilken färg bubblorna ska ha. Flera av barnen är bundna vid rullstol och kan inte gå. Därför kan det vara skönt att ligga på en varm och mjuk fäll och bara uppleva.



Här är en annan del av samma rum. När man ligger på den U-formade madrassen i bilden nedre vänstra del tränar man många muskler i kroppen eftersom madrassen hela tiden rör lite på sig.


I det taktila rummet får barnet möjlighet att stimulera känseln. Det kan ske både genom att barnet får ta på och hålla i olika saker eller genom massage. Under tiden kan man ligga och uppleva färger, ljus och dofter.



Här kan man göra lite vad man vill. De två dörrana som du ser går till det taktila rummet och till rummet där barnen kan uppleva färger och ljus.


Vem vill inte ligga en stund i bollhavet? Barnen på den här förskolan kan ligga i bollhavet varje dag om de vill. När man väl ligger där kan man titta på alla planeterna på väggen.



En liten bit av akvariet i vattenrummet.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Kul att du fortsätter, jag hittade hit inför 25manna och har hängt kvar via rss-läsaren. Kul med någon som skriver om orientering som inte är elitlöpare.

2010-01-06 @ 15:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0