Isfritt

I går fick du se några bilder tagna från mitt hotellfönster. I natt väcktes jag av ett buller som kom utifrån. Ofta känner man igen ljud och kan ganska snabbt konstatera vad det härstammar från. Den här gången var det ett ljud som jag inte direkt kunde identifiera. Jag tittade ut genom fönstret och får se ett stort fartyg glida fram genom ismassorna på älven. Det är en lite underlig känsla att se en stor båt glida fram 30 meter från fönstret. Bullret kom från all is som slog mot båtens skrov.

I dag har jag gjort en liten utflykt till Trollhätte kanal. Där pågick ett ganska tröstlöst arbete med att försöka hålla själva slussarna isfria. Det får inte vara någon is alls i slussarna för då riskerar de stora båtarna att köra fast. När jag var där hade man precis öppnat en slussport och lät isflaken glida in i slussen. därefter stängde man porten, men innan den stängdes helt började man pumpa en massa vatten uppströms så att nya isflak inte skulle skapa tryck på slussporten. När den övre porten var stängd började man släpp ut vatten genom den andra porten och efter en stund öppna de nedre portarna. Isen får glid ut ur slussen och ned mot nästa sluss. När jag nu tittar ut genom hotellfönstret så kan jag bara konstatera att de har mycket jobb kvar. Det finns massor med is som trycker på uppifrån Vänern.



Slussporten går igen om isen som är på väg ner.



Vatten pumpas ut för att försöka hålla isen som trycker på tillbaka.



Isen släpps ut mot nästa sluss.



Mer is väntar ofanför alla slussar.

Här är ytterligare några bilder från Trollhätte kanal.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0