Smalt bredband

Vi har under många år inte haft några problem med vårt bredband trots att vi haft den näst lägsta hastigheten. Det har fungerat bra hela tiden. Till och med flytten för ett och ett halvt år sen gick utan problem när allt skulle installeras här på det nya stället. Men så i höstas började allt gå låååångsamt. Jag har haft svårt att förstå varför. Vi har ju inte gjort något.

På det förra stället vi bodde på hade vi inte aktiverat några säkerhetsinställningar. Många av grannarna hade inte heller gjort det. Det hände att vi kunde ansluta oss till grannens nätverk. Därför har det inte varit så bråttom med att höja säkerheten här på det nya stället, trots att någon av grannarna lite fint frågat om vi inte ska skydda vårt nätverk. Nu när hastigheten plötsligt skönk har en teori varit att någon har hittat vårt nätverk och suttit och laddat hem filmer och annat.

En annan teori har varit att det skulle kunna vara fel på någon del i utrustningen. Jag har gått igenom datorer, kablar, modem, router och annat utan att hitta något som skulle kunna vara fel. En annan teori har varit att hastigheten kanske har varit för långsam. Vi har ju trots allt fler datorer som ska samsas om bandbredden. Därför beställde jag en högre hastighet förra veckan. Inte heller det hjälpte.

Jag installerade om modem och router och ökade säkerheten så att ingen utomstående skulle kunna åka snålskjuts på oss. Jag gick igenom alla kablar en gång till. Men inte heller det hjälpte.



Det sista hoppet stod nu till en tanke som legat och malt långt bak i huvudet men samtidigt verkat lite långsökt och otrolig även om yngsta tonåringen hävdat att sambandet har funnits där. Hastigheten gick nämligen ner i samband med att vi målade väggarna i höstas. Men hur skulle det kunna påverka bredbandshastigheten? Jag har tidigare sett över den del av kabeln från telefonuttaget som berördes av målningsarbetet. Kan det vara så att en liten klammer som fäster kabeln mot taklisten kan strypa hastigheten? Nej, det är väl inte troligt, men jag har ändå kontrollerat att kabeln inte är klämd på något ställe. Det har den inte varit.

I kväll gick jag ut i förrådet och hämtade in en skruvmejsel. Jag drog ut telefonen som sitter i splittern och sen drog jag ut själva splittern. Jag tog skruvmejseln och skruvade bort det lilla plasthöljet som skyddar själva telefonuttaget. Då såg jag att en liten tråd hade fått lite färg på sig och dessutom kommit lite i kläm. Jag rättade till alla de små sladdarna och lade fint tillrätta. Jag var noga med att se till att inga små sladdar kom i kläm när jag satte tillbaka plashöljet. Jag satte i splittern och sen telefonen.

Nu har vi ett bredband som är snabbare än vi någonsin haft. Vilken sida vi än vill titta på så laddar den upp text och bilder blixtsnabbt. Jag fattar egentligen ingenting men är lite av en hjälte nu när man kan titta på Bilddagboken igen. Yngsta tonåringen hävdar dock att han har en minst lika stor del i lösningen som jag och att han minsann också är en hjälte. Men som sagt, jag fattar inte vad felet har varit. Tydligen lyckades jag strypa hastigheten genom att inte vara så noga med att lägga sladdarna snyggt tillrätta innan jag skruvade fast platshöljet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0