Sjätte etappen

När O-Ringen är avslutat är det många som ser fram emot att vara med på den sjätte etappen. Det brukar innebära en hel del festande av varierande intensitet. I år erbjud arrangören ett antal artister. Själv satte jag mig i bilen hemåt redan en kvart efter målgång. Jag hade lite andra planer för den sjätte etappen. Väl hemma blev det en dusch, lite mat och sen iväg igen. Hustrun och jag åkte mot Stockholm, Djurgården och Gröna Lund där Ulf Lundell skulle uppträda. Det var mycket folk och i tidningarnas nätupplagor har man kunnat läsa om nästan 23 000 personer i publiken. Det lär vara den tredje mest besökta konserten på Gröna Lund genom tiderna. Bob Marley leder med 32 000 från sin konsert 1980. Förra året lockade Lady Gaga drygt 23 000 personer.



I och med konserten i går började en liten evenemangsperiod där jag kommer att besöka några olika typer av evenemang. I går var det alltså musik. Jag har varit på någonstans mellan 15 och 20 konserter med Ulf Lundell. Gårdagens konsert var en av de bättre med en taggad artist Kanske var det den stora publiken som taggade honom. Årets sommarturné har fått ganska ljumma recensioner så jag hade inte så stora förväntningar. Nu fick vi höra såväl lite nyare låtar som gamla låtar som nu har drygt 35 år på nacken. Ett exempel på det var en tung och svängig Stockholms City som var första spår på debutskivan från 1975. Andra äldre låtar som levererades på ett bra sätt var en countryinfluerad Rom i regnet och en Neil Young-inspirerad Ryggen fri. I mitten av konserten var det ett lite lägre tempo med en del lite nyare låtar som alla inte känner igen. Mot slutet är det dock högt tryck med högt tempo både på scenen och i publiken. Öppen väg, öppen bil, Om sommaren och Kär och galen. Ulf Lundell omger sig med bra kompmusiker som är väl samspelade. En gång haltade det dock lite,men det var nog mest Lundells eget fel. I Öppen väg, öppen bil började man plötsligt spela i reaggetakt och när man skulle tillbaka till ordinarie takt hängde Lundell inte riktigt med.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kul med Gröna lund. =)

2010-08-01 @ 23:29:15
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0