Kall som graven

I förra veckan läste jag ut ännu en bok, Kall som graven av Peter Robinson. Som vanligt heter huvudpersonen Alan Banks och den här gången börjar boken med att han tar på sig ett uppdrag att vid sidan om tjänsten leta reda på polismästare Jimmy Riddles dotter som försvunnit. Relationerna mellan Alan Banks och polismästeren är minst sagt ansträngda men trots det letar han upp dottern som flytt från familjen till London. I London har dottern levt lyxliv i en värld fylld av kriminalitet. Hon har i och för sig inte begått några brott själv men de hon umgåtts med begår desto mer brott. Alan Banks hittar polismästarens dotter och tar med sig henne nem till henns familj. Efter en tid hemma inträffar flera händelser som gör att fler och fler spår leder tillbaka till familjen Riddle. Som ofta är det dolda historier från det förflutna som ligger bakom händelserna.



Kall som graven är den sjätte boken av Peter Robinson som jag läser. Redan när jag läste den första av hans böcker, En ovanligt torr sommar, fastnade jag för dem. Nu ser jag fram emot nästa bok. Det var inte så länge sen som Kall som graven kom ut på Svenska i pocket. Trots det så ligger den i tid precis efter En ovanligt torr sommar. Det gör inte så mycket men det finns detaljer i böckerna som bygger på varandra, bland annat Alan Banks något komplicerade relation till kollegan Annie Cabbot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0