Poängorientering 18 mars

Förra veckan var det 20 personer som trots all snö gav sig ut för att jaga kontroller. Förra veckan var det 20 personer som kom tillbaka och hade hittat några av årets första kontroller. Att det var mycket snö gjorde inte så mycket. De flesta var glada och nöjda. Nu är det dags för den andra omgången poängorientering. Upplägget är detsamma den här veckan.



Alla deltagare kommer att få två kartor där den som du ser här ovanför är en av dem. Den kartan ska du ha för att kunna ta dig fram till områdena där kontrollerna finns. Den andra kartan du kommer att ha med dig ser ut så här.



På den kartan finns 13 olika små områden som är urklippta ur den stora kartan. I fyra av de här små områdena finns det kontroller som du kan besöka. Totalt är det 12 kontroller. Med hjälp av den stora kartan kan du tar reda på var de små områdena finns. Sen använder du den stora kartan för att ta dig fram till de små områden. Väl där orienterar du på den lilla kartan för att ta kontrollerna. När du är klar med ett litet område tar du dig vidare till nästa. Här nedanför kan se ett exempel på hur ett av områdena med kontroller så ut förra veckan.



Det kommer att bli en del löpning längs vägar, gångbanor, och upptrampade stigar fram till de små områdena. För att ta sig fram den sista biten till kontrollerna kommer du att behöva pulsa i snö. För poängorienteringarna kommer följande regler att gälla.

1. Totalt finns det 12 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 120 poäng.
2. Maxtiden är 75 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sem att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 75 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.

Jag hoppas att du kommer att tycka att det är roliga träningar. Om du inte var med förra veckan är det här kanske första gången sen i höstas som du håller i en karta. Det kanske kommer att kännas lite ovant men snart är snön borta så det gäller att börja förbereda sig inför orienteringssäsongen. Det kommer att vara mycket snö och det kommer att vara jobbigt men du komer att bli stark.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0