En första analys

Jag kommer att gör några analyser efter Sprint-DM. Det är ett sätt för mig som banläggare att lära mer. Dels för att kunna undvika misstag i framtiden och dels för att lära mig hur du som löpare tänker och agerar. Den här första analysen kommer att handla om felstämplingar och missade stämplingar. Jag ska redan från börja säga att jag inte har några uppgifter på vilka fel som gjots var och var de som stämplat fel har varit. I några fall vet jag vad löparna har gjort.

Totalt gjordes 30 felstämplingar/missade stämplingar och antalet startande var omkring 700. Det innebär att nästan 4,5 procent av deltagarna stämplat fel. Det kan jämföras med de 70 fel som gjordes på 25-manna i höstas med nästan 9000 deltagare. Då stämplade 0,78 procent av deltagarna fel. Däremot drabbades nästan 70 av 350 lag. Vid Sprint-DM stämplade deltagarna fel/missade stämpling vid 21 olika kontroller. Vid de allra flesta kontroller var det bara någon enstaka löpare som stämplade fel. Det finns dock några kontroller där det var flera löpare som gjorde något fel.



Fyra löpare har hoppat över kontroll 53. Här hade vi en vakt som såg flera löpare bara springa förbi. Kontrollen kan kanse tyckas lite onödig men jag ville ha den där så att löparna skulle tvingas sakta ner innan de passerade vägen. Vi kunde inte stänga av vägen för biltrafik och vi visste att scouterna hade verksamhet i sin stuga samma kväll.



En annan kontroll som totalt tre löpare sprungit förbi är gropen som de flesta banorna hade på slutet. Sannolikt har de här löparna slappnat av och tyckt att loppet i stort sätt var klart och bara sprungit på mot målet. Man ska aldrig slappna av förrän man har målstämplat.



På det här stälet har totoalt 7 fel gjorts. I några fall tror jag att man helt enkelt har blandat ihop kontroll 31 och kontroll 46. De två kontrollerna har ju en liknanade karaktär och det är möjligt att man inte varit så noga utan bara letat efter en skärm. När sen skärmen satt på en plats som liknar det man ser på kartan så stämplar man. Det här är ett vanligt fel som många gör. Man letar efter skärmen istället för att läsa kartan och orientera fram till kontrollpunkten. Jag har sett det beteendet på flera tävlingar och många gånger på träning. I det här fallet tar man stora risker eftersom kontrollerna sitter tätt.



Vid kontroll 62 är det 3 löpare som gjort fel. Jag tror att de helt enkelt har hoppar över den. Alla kom från kontroll 61. Efter kontroll 62 skulle man till kontroll 43 vid bron över järnvägen. Det troliga är att de här tre löparna helt enkelt har läst från fel kontroll och sen bara sprungit på tills man kom till bron.



Jag är lite överraskad över att det bara är en löpare som stämplat fel inne på gården. Här vet jag att det rör sig om en ren felstämpling eftersom jag har pratat med löparen i fråga. Han skulle ha kontroll 67 men har stämplat vid 47. Eftersom kontrollerna sitter tätt här och syns från varandra så trodde jag att fler skulle stämpla fel här. Kontrollvakten som befann sig i området har berättat att det missades en hel del här. Många löpare sprang flera gånger mellan kontrollerna innan de stämplade. För alla utom en blev det rätt till slut.

Det finns mer att skriva om men det får i så fall bli en annan gång. Vid de flesta andra kontroller som fel har begåtts så är det bara en löpare och det går egentligen inte att se några samband. En intressant detalj vill jag dock nämna. Av de 30 fel som gjordes var det 23 manliga löpare och 7 kvinnliga. Nu var det ju lite färre kvinnor som deltog men det är ändå en överrepresentation bland männen när det gäller att göra fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0