Nya linser

På torsdag ska jag till optikern för att få en ny omgång kontaktlinser. Det gör att jag kan fortsätta se omvärlden tydligt och skarpt. I dag har jag fått hem en helt annan lins som jag beställde på nätet i lördags. Ganska snabb leverans med andra ord.



Linsen är en så kallad Close Up med fyra gångers förstoring. På svenska kallas den för närbildslins. Man skruvar på den längst fram på kamerans objektiv och då fungerar den ungefär som ett förstoringsglas. Man får då ungefär samma effekt som med ett macroobjektiv. Man kan komma lite närmare och ta bra närbilder. För ett hyffsat macroobjektiv får man betala minst 2 500 kronor, oftast mer. Närbildslinser kan man hitta för 500-600 kronor. Den här linsen gav jag 119 kronor för. Jag fick tipset via en en fotoblogg. En ung tjej som arbetar som fotograf ger en del tips om utrustning hon testat, förutom alla snygga bilder. Är du intresserad så hittra du henne på www.emelieohlsson.blogg.se.

 

Här kan du se skillnaden. Båda bilderna är tagna på samma avstånd och med samma bränvidd. Den till vänster är tagen med kamerans vanlig objektiv. Den till höger är tagen med objektivet och närbildslinsen. Trots att det regnade ute i dag kunde jag inte hålla mig borta från rabatterna här hemma. Förutom regnet var det ganska dåligt ljus också. Så här blev resultatet.







När det blir torrare och bättre ljus ute kommer jag att skruva på linsen och lägga mig på mage. En del av resultatet kommer jag att  lägga ut här. Det finns också en lins med 10 gångers förstoring. Lite sugen är jag att prova den också. Kanske blir det ännu en beställning så småningom.

Kommentarer
Postat av: Hanna

fina bilder!

2010-05-28 @ 19:41:15
URL: http://tuggumy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0