25-manna och markslitage, del 2

Minns du den här bilden.



Den togs en vecka efter 25-manna förra året. För en dryg vecka sen skrev jag lite om markslitaget på 25-manna och visade bilder på hur det såg ut nu ett år efter tävlingen. Just den här bilden var tagen på väg från de näst sista kontrollerna till den sista kontrollen. Precis i den övre kantan på 9 i 95. Jag var lite bekymrad över att mossan slitits bort från berget.



Nu har jag slutat vara bekymrad. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för vad vi orienterare eventuellt lämnar för spår efter oss. I helgen hörde jag rykten om nya avverkningar i skogen där 25-manna avgjordes förra året. I kväll, precis innan solen gick ner, var jag ute och kollade om ryktena var sanna. Ja de var de. Två stora nya hyggen på platser där skogen är som allra finast. Man blir lite ledsen i ögat. Ett ställe där det nu ligger timmer och kvistar huller om buller är där bilden här ovanför är tagen. Jag kan alltså konstatera att nu ett år efter tävlingen syns inte ett spår av orienterarna! Jag kan inte låta bli att fundera över vad som hänt med nyckelbiotoperna som vi skulle vara lite extra rädda om. Jag har lagt in de nya hyggena på en karta så att du kan se hur det ser ut. Gränserna är inte exakta men de stämmer ganska bra med verkligheten. Det är de två norra hyggena som är nya.



Det södra hygget var det som gjordes veckorna innan 25-manna förra året. På ett år har en hel del skog försvunnit.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skogen är härlig. =)

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-13 @ 17:07:29
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0