Allt markerat

I dag blev det drygt två timmar i skogen. Det är fortfarande mycket snö kvar i skogen på sina håll. Det börjar också bli mycket vatten. Snön är inte hård längre utan man sjunker ner hela tiden. Snön är blöt och det är inte ovanligt med vatten under snön. Kallt om fötterna var det.

Alla kontroller är nu markerade. Med något undantag stämde det bra kring alla kontroller. Jag kunde använda alla punkter som jag tänkt mig utom en.



Den här kontrollen är radiokontroll på stafetten. Det är sänkan, nedre delen. Jag hade egentligen tänkt mig uppe i sänkan men granen står i vägen. Hade jag valt att sätta kontrollen ovanför granen hade det kunna bli trångt. Man är tvungen att hoppa ned i sänkan. När man har gjort det måste man tillbaka samma väg. Om det kommer tio löpare samtidigt blir det trångt. Därför får skärmen sitta i nedre delen där det är gott om plats.



Jag har också fått koll på gallingarna. Det var betydligt större område än jag såg förra helgen. Det område som är gallrat utgör ungefär 15 procent av området där medeldistansen och stafetten kommer att avgöras. Nu är det ingen större fara eftersom det inte sitter så många kontroller i det gallrade området. De områden som gallrats är tätare skog där sikten nu är betydligt bättre. Framkomligheten är dock försämrad. Kanske hinner man köra ut en del timmer ur området. Riset kommer nog att ligga kvar.



Men du kan vara lugn. Det finns fortfarande gott om fin terräng kvar att springa i, eller vad sägs om det här. Så här ser det ut i området där alla första kontroller ligger. Öppna och fina berghäller med mossa och gles tallskog. Här finns också många små höjder, branter, stenar och en och annan liten sankmark. Inte så överrskande egentligen. Så här ser det ut på Södertörn när det är som bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0