Provlöpning

Kanske är det lite att ta i och kalla det provlöpning. Det var jag och hustrun som sprang på ett antal kontroller. Syftet var att kolla att rätt kodsiffra sitter vid rätt kontroll. Jag hade gjort fem slingor som vi delade upp mellan oss och sprang. Det var alltså inga riktiga tävlingsbanor som vi sprang.





Det var två dagar sen jag var i området. På de här två dagarna har mycket snö försvunnit. I dag gick det att springa på barmark långa stunder. Men på norrsidorna och i tätare skog ligger det fortfarande mycket snö kvar. Fortsätter det att vara varm kommer nog snön att vara bort om ett par veckor.

Genom att springa banor på kontrollerna får man en känsla av hur det kommer att bli när det är dags för tävling. Jag tror att du som kommer att vara med och tävla kommer att uppleva terrängen som mycket fin och omväxlande. Det är öppet och fint för det mesta och det är lätt att ta sig fram. När man springer får man en känsla av att det är ganska lätt men orientering är aldrig lätt. Det värsta man kan göra är att underskatta svårigheterna. Jag är säker på att det kommer att göras misstag och jag är också säker på att några kommer att göra näst intill perfekta lopp. DU bestämmer hur det kommer att gå för dig.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej banläggaren



Läste inbjudan och såg till min häpnad att långdistansen har samma banlängd för damer 50-69år. Gubbarna däremot stegar lite snyggt ner från 6km till 4,5km. För oss som vill kombinera lagom distans med tävling mot konkurrenter som kommit ungefär lika långt i sitt åldersförfall är det här extremt irriterande. Har full förståelse för att det är tidskrävande att lägga banor men gör då hellre som det oftas skedde tidigare, att låta lite äldre herrar dela bana med yngre damer. Nu har oftast D55-D60 samma bana och i erat fall dessutom D65!

2011-04-06 @ 14:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0