Alldels civil

Jag har suttit en stund och varit lite nostalgisk. Jag har fått tag på ett antal gamla kartor från den tiden kartorna trycktes på ett tryckeri. Numera är ju de flesta kartorna utskrivna och i stor sätt dagsfärska. Så var det inte förr. Nej, då tryckte man en ganska stor upplaga som skulle räcka till minst två tävlingar. Klubbarna låg på stora lager. Det är just det lagret i min klubb som nu går till återvinning. Jag har fått ett par examplar av alla kartor för att scanna in dem och på så sätt bevara dem.



Just den här kartan har en lite speciell historia, i alla fall för mig. Det är jag som har ritat den. Jag hade det som sommarjobb 1981. Kartan heter Berga och ligger sydost om Västerhaninge. På kartan finns både Berga lantbruksskola och Berga örlogsskolor. Här fanns också Helikopterbasen som numera är nerlagd. Du som orienterat ett tag kanske sprang O-Ringen 1975. Den femte etappen avgjordes i det här området.

Jag klarade av att göra rita det mesta under sommarmånaderna men inte allt. När hösten kom återstod det som fanns innaför grindarna till örlogsskolorna och helikopterbasen. För att komma in här behövdes tillstånd. Datumet då jag fick tillstånd att komma in på området fastställdes till den 28 oktober 1981. Kanske börjar du nu ana varför jag fick svårt att komma in på området. Natten till den 28 oktober 1981 gick rysk ubåt, U 137, på grund i Gåsöfjärden utanför Karlskrona. På morgonen vid Berga var det full aktivitet. Bevakningen vid grinden var skärpt. Då kommer jag till vakten och påstår att jag har tillstånd att komma in på området för att rita karta. Det blev en del diskussion med vaktchefen som ringde ett antal samtal. Han var mycket tveksam men tvingades till sist ge med sig när det stod klart att jag faktiskt hade tillstånd. Han vill dock inte ge sig utan ville ställa ytterligare en sista fråga. "Så du menar att jag ska släppa in honom? Han ser ju alldeles civil ut!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0