Bra, tjejer!

I morgon är det dags för den första tävlingsdagen för helgen. Jag är inte iblandad i morgondagens tävling. Självklart kommer jag att vara där eller egentligen ute i skogen för att förbereda inför söndagens tävlingar. Här är några bilder från skogen som du kanske sett tidigare men som kan vara en liten aptitretare så här dagen innan.





Jag brukar inte besvara kommentarer som besökare gör här på bloggen men den här gången kan jag inte låta bli. Samtidigt är det ganska skönt att jag inte är ansvarig för just de här delarna av arrangemanget. För någon månad sen var det en tjej som tyckte att banorna för de tjejer som passerat seniorklassen var för korta på långdistans tävlingen. Jag kan inte annat än hålla med. Det finns tydliga anvisningar för hur långa banorna ska vara för de olika klasserna och de olika distanserna. Som banläggare är det mitt uppdrag att se till att alla tävlande får det de ska ha. Det ska vara rätt banlängd och rätt svårighetsgrad. Att det nu är nästan lika lång bana på lördagens långdistans som på söndagens medeldistans för några klasser är ju då inte rätt. Den här tävlingen är inte unik. Det här förekommer då och då på flera tävlingar. 

De senaste dagarna har två tjejer lagt varsin kommentar om ordningen på sträckorna i stafetten. De tycker att det är fel att tjejerna får de två lite mer ointressanta sträckorna i mitten av tävlingen. Sannolikt är det inte på de sträckorna som man kommer att uppmärksamma löparna som mest. För visst är det de som gör upp om slutsegern som kommer att få mest fokus. Som så många gånger tidigare är det killarna. Även här är jag utan skuld. Jag har lagt banorna efter de anvisningar jag har fått. Visst hade jag kunnat försöka påverka med det har jag inte gjort.

Orientering är i mångt och mycket en jämställd idrott. I klasserna för barn, ungdomar och juniorer är det ungefär lika många tjejer som killar som håller på. Tjejer och killar tävlar samtidigt i samma terräng. Inom landslaget så har alla samma förutsättningar. Men det finns också skillander. Ofta är det män som bestämmer och fattar beslut och man gör det utifrån manliga värderingar. Ska vi bli helt jämställda måste tjejerna ta plats. Det finns massor av duktiga tjejer som kan minst lika mycket som killarna. Av någon anledning kliver inte tjejerna fram, eller är det kanske så att de inte alltid tillåts kliva fram. Jag tror inte att vi män gör som vi gör av illvilja men vi har inte förmågan att se till att ge utrymme för tjejerna. Jag tror att ni tjejer måste bli bättre på att ta plats. Inte på bekostnad av killarna utan för att komplettera och berika verksamheten ur ett kvinnligt perspektiv. De ska finnas plats för alla.

Min förhoppning ar att alla deltagare oavsett ålder och kön kommer att uppleva just sin bana som rolig och utmanande. Kan jag uppnå det har jag lyckats med mitt uppdrag.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

" vi män " . Vem är du att föra alla mäns talan ?

2011-05-07 @ 05:25:37
Postat av: annsoh

Hej! :) Vad händer idag då :)? Kram söt du är!

2011-05-07 @ 06:32:21
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Gabriel

Hej.. Schysst blogg och cool design.. Inspirerande.. Har själv en nystartad pappablogg om livet som ensamstående pappa till min grabbar.. Leon och Mio.. Kul att skriva om våra äventyr tillsammans.. Kramar Pappa Gabriel..

2011-05-07 @ 06:48:21
URL: http://gabrielgavric.blogg.se/
Postat av: Anonym

alltså. det går ett rykte om att mötet om tiomilas framtid pågick under damstafetten. lätt då att ta mer plats som tjej...

2011-05-07 @ 21:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0