Bättre sent än aldrig

Ibland stämmer det påståendet och ibland inte. Just nu vet jag inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag har nämligen påbörjat nästa banläggarprojekt. Efter en del diskussion om både det ena och det andra är det nu i alla fall bestämt att vi ska arrangera en dubbeltävling den 21 och 22 april 2012. Nu har arbetet startat och det är egentligen alldeles för sent. Jag räknar med att det blir en liknanande vinter som de två senaste åren. Det betyder snö i skogen från slutet av november till i början av april. Det innebär också att alla banor helst ska vara klara innan snön kommer och att alla kontrollpunkter i skogen ska vara besökta och uppmärkta. Det handlar alltså om en hel del jobb de närmaste två månaderna.

Häromdagen började jag arbetet. Från början handlar banläggningen mycket om att hitta en bra logistik i skogen och även på själva tävlingsarenan. Eftersom det är två tävlingsdagar ska helst inte banorna de olika dagarna gå i varandra för mycket. Samtidigt vill jag hålla nere antalet kontroller och också ytan på området vi ska använda. Allt för att hålla nere på jobbet. Jag tycker jag har hittat en ganska bra lösning så här långt. Det går att få ut både långa och korta banor båda dagarna. På långdistanstävlingen jobbar jag just nu med varvning på tävlingsarenan och kartbyte för de längre banorna.

I dag har jag varit ute i skogen för att kolla hur kartan stämmer. Kartan reviderades senast 2008 så det kan ju ha hänt en del. Det har ryktats om både en ny väg och avverkningar. Jag var ute i nästan tre timmar men jag hittade varken någon ny väg eller avverkningar. Däremot hittade jag en del nya stigar. De är dock lite svårbedömda eftersom det egentligen är terränggående bilar som gjort spåren. Ibland är de tydliga men ibland syns de nästan inte alls. Jag har i alla fall lagt in dem som liten tydlig stig. På några ställen har jag också tagit bort stigar som vuxit igen och några grönområden som är gallrade.

Jag hittade också både kantareller och svart trumpetsvamp som jag plockade. Jag såg också mycket trattkantarell men de fick stå kvar. De får växa till sig lite. Jag hittade även annan svamp. Den plockade jag inte men några bilder blev det.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0