10 000 år

Så lång tid har gått sen de första säljägarna hittade fram till Topp 85. I Dagens Nyheter från den 25 maj fanns en artikel om fynd som gjort på Topp 85. Den ligger i östra delen av Tyresta nationalpark i den delen som brann för 14 år sen. Den här toppen var den första som stack upp efter att inlandsisen dragit sig tillbaka. Nyfiken som jag är ville jag försöka hitta dit. Jag trodde mig har identifierat toppen på kartan och i dag tog jag mig dit. Jo, visst hade jag rätt. Den närmaste ön på den tiden var Tornberget och några få skär i närheten av Tornberget. Fastlandet låg 12 mil bort, straxt söder om det som i dag är Hjälmaren. Längs en rad av sammanhängande öar och skär paddlade säljägarna ut hit. Hur hittade de fram? Vilka strapatser fick de vara med om? Det jag bara fantisera om när jag i dag, 10 000 år senare står och tittar ut över det brandhärjade området.
 
 
Boplatsen
 
 
Utsikt från Topp 85
 
 
 
 
 
Topp 85
 
 
Här låg sälarna på klippan intill vattenbrynet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0