300 timmar

I dagarna har jag börjat med ett nytt banläggaruppdrag lite mer på allvar. Jag har i och för sig vetat om uppdraget ett bra tag och jag har gjort en del. Det är ungefär tre månader till tävlingsdags och i dag fick jag hela den färdiga kartan. Min känsla är att planeringen inför arrangemang blir allt senare. För många delar i arrangemanget spelar det kanske inte så stor roll. Ska det bli bra banor krävs det dock tid och tanke. Banläggning är lite av ett skapande och ibland kan man sitta en lång stund utan att hitta några bra lösningar. Andra gånger kan man lägga flera bra banor på kort tid. Om det ska bli bra banor krävs mellan 300 och 400 timmar från början till slut. Ibland kanske ännu mer.
 
Det arrangemang som nu är på gång är distriktsmästerskapet i långdistans i Stockholm. Området har inte använts för några större tävlingar på ett bra tag. Efter att ha varit ute i terrängen ett par gånger kan jag konstatera att det för det mesta är snabbt och lättframkomligt. Det finns en hel del variation i terrängen vilket gör att det finns bra förutsättningar för intressant orientering. Kartan är helt nyritad och känns också bra. De eventuella fel som vi hittra kommer vi att kunna rätta till innan kartan ska tryckas. Här nedanför kan du se en liten del av kartan och lite bilder från terrängen.
 
 
 
 
 
Det har arrangerats tävlingar här tidigare. Men den här kontrollställningen har stått här i ganska många år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0