Två olika generationer

Turebergs IF arrangerade i dag en medeldistanstävling. Tävlingen inleddes i regnväder men regnet upphörde efter ett tag. Törnskogen var platsen för tävlingen. Lite historia på vägen. Tävlingscentrum var detsamma som för 25-manna årgång 1979. Jag återkommer till det.



Den första delen av banan var helt OK. Det var en bra blandning av korta och lite längre sträckor och det var en del riktningsändringar precis som det ska vara. Om man ska ha någon kritik så var en del av kontrollerna i enklaste laget då de var placerade högt upp på höjderna. Det gick ganska bra rent orienteringsmässigt. Däremot så har jag fortfarande problem med vänster vad. Det må vad "gubbvad" eller vad som helst. Det är i alla fall frustrerande att inte veta hur långt man kommer innan det börjar krampa. I dag hann jag till kraftledningen innan det började. Sen kändes det lite bättre mellan sjuan och åttan. Den andra delen av banan hade en helt annan karaktär.



Det var tätt mellan kontrollerna och det var ibland lite svårt att hålla koll på kontrollerna. Dessutom var kartbilden i bland svår att tolka. Det var inte alltid det gick att läsa kartan och förstår hur terrängen såg ut. Det blev inga stora bommar men det blev en lite onödig sväng till sista kontrollen.

Vid den fjortonde kontrollen var det inte lätt att se hur det såg ut. Här var det mycket svart och de olika teckenen flöt i varandra.



Här tycker jag att varken kartritningen eller digitalisering var så lyckad. En lite hårdare generalisering hade behövts. Bland annat tycker jag att några av stigtecknen var onödiga. Dessutom hade man nog kunnat hoppa över några av blockstenstecknen. Digitaliseringen var inte heller helt OK enligt min mening. Flera av de olika tecknen flyter ihop med varandra. Uppe i kontrollringens nordvästra del finns en brant som ser ut att vara felvänd, eller är det höjden ovanför som har en brant på varje sida? Svårtolkat tycker jag. Som en liten jämförelse kan du studera kartan från 1979.



Två olika generationer av kartan och, ja det är samma område. Jag påstår inte att det är bättre, men de skulle säkert gå att hitta rätt med hjälp av den här kartan också. Det gick i alla fall 1979. Noterbart är att ingen av de tre stenarna som låg mitt i ringen i dag var med på kartan då. Höjderna hade också en annan form.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0