Milsvidd utsikt och en gammal grind

Förra sommaren var jag ute och sprang på den nordvästra delen av Tjörn. Jag har gjort det många gånger. Terrängen är mycket svårframkomlig och kuperad. Det finns ingen karta över området så det är bara att springa ut i blindo. Förra sommaren när jag var ute och sprang hittade jag en gammal stig som säkert använts tidigare. Jag följde den en bit och kom fram till en stenmur med en gammal grind. Den var kanske inte så vacker men i den miljön så såg jag genast grinden som ett fotografi. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig den gången.

I kväll tog jag och den äldsta och yngsta tonåringen en promenad i bergen. Vi började med att gå upp på ett av Tjörns högsta berg, Tranerös. Det är en inte så lång men bitvis ganska besvärlig vandring. Toppen ligger på 97,7 meter över havet. Från toppen har man en milsvidd utsikt åt alla fyra väderstreck. Just i kväll såg det ut så här åt nordost.



På andra sidan av Stigfjorden på de södra delarna av Orust kom det en regnskur men över oss sken solen. Om man vände sig mot nordväst så stod solen fortfarande ganska högt på himlen.



På vägen ner för berget så gick vi en annan väg, eller snarare klättrade. Jag ville gör ett försök att hitta tillbaka till grinden jag såg förra sommaren. Det var ingen enkel väg och vi fick klättra ner för branter och ändra våra planer flera gånger. Till slut hittade vi ändå en liten otydlig stig. Jag tyckte jag kände igen mig och vi beslutade att gå till vänster. Efter bara 50 meter såg vi den. Inte dåligt. Nu hade jag kameran med och kunde ta flera bilder. Här är en av dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0