I tid eller otid

Inför årets 25-mannatävling beskrev jag sträcka för sträcka och mina beräknade löptider mellan de olika kontrollerna där publiken fick någon form av rapport från skogen. Jag gjorde beräkningarna utifrån ett antal olika delar. Dels tittade jag tillbaka på tider från 25-mannatävlingarna 2009 och 2008. Jag tittade också tillbaka på löptider från 25-manna 1987 som ju avgjordes i samma område. Jag hade också ett par individuella tävlingar i området att se tillbaka på. Jag la dock inte allt för stor vikt vid dessa eftersom de till stora delar gick i området längre väster ut. Endast slut delen gick i 25-mannaterrängen.

Vid 1987 års tävling vann Sundsvalls OK efter en spurtstrid med Strängnäs-Malmby. Det segrande laget hade en total kilometertid på 6,03. När jag gjorde samma beräkning på 2007 års tävling blev segrande lags slutliga kilometertid 5,45 och året efter, 2008, hade segrande Halden en total kilometer tid på 5,33. Utifrån det här gjorde jag bedömningen att de lag som vunnit de senaste åren har fler löpare med högre kapacitet än vad Sundsvalls OK var 1987. All heder till Sundsvalls OK som gjorde en alldeles utmärkt tävling 1987 och var första och hittills enda norrlandslag som vunnit 25-manna. Utifrån detta gjorde jag bedömningen att årets terräng var något långsammare än 2008 men något snabbare än 2007. För att komma fram till detta använde jag tider från de två individuella tävlingarna.



Nu när tävlingen är över vet jag hur det blev. Löparna på den första sträckan sprang lite snabbare än vad jag hade räknat med. Samtidigt anade jag att det skulle kunna bli så, speciellt när jag såg laguppställningaran med flera landslaglöpare i topplagen. På det två första sträckorna hade jag räknat med en löptid på 38 minuter. Den tiden underskreds med några minuter. Efter 35 minuter och 46 sekunder växlade första lag på sträcka 1. Den tiden pressadas av täten på andra sträckan med ytterligare 16 sekunder. Täten på andra sträckan var ute 35,30. Den snabbaste sträcktiden var ytterligare lite snabbare, 33,12. Det ska också sägas att alla tider är beräknade på växling för täten. Det gör att det kommer att vara ett antal löpare som är snabbare på respektive sträcka.

När alla tjejer ger sig ut på den tredje sträckan är det fyra löpare som ska komm till mål för att laget ska vara fulltaligt. Det lag som först har fyra löpare i mål ligger i täten. Det gör att det på de här sträckorna är ännu fler som går snabbare än den beräknade tiden. Tjejerna var ute lite längre än beräknat och hämtade på så sätt igen lite av tiden som löparna på de två tidigare sträckorna sprungit ifrån planeringen. Jag hade räknat med 30 minuter medan täten på sträcka 3 var ute i 31,17. Snabbaste tid på sträckan var 24,53.



Sträcka 4 går alltid snabbat. Snabbaste tid på sträckan var 15,09. Täten använde 18,32 på att ta runt fyra löpare och jag hade räknat med 18 minuter. Ytterligare en halv minut var inplockat på mitt schema. Nu var täten nästan enligt schemat.

Den femte sträckan gick nästan på tidtabellen. Jag hade räknat med 37 minuter och täten använde 36,53 för att ta sig runt. Bästa tid på sträckan var 32,52.

Sträcka 6 gick lite långsammare än mina beräkningar. Kanske överskattade jag "gubbarnas" och juniorernas förmåga något. Jag räknade med 26 minuter medan täten i verkligheten använde 27,39. Bästa tid på sträckan var 23,35.

Sträcka 7 var ungefär lika lång men hade en lite annan karaktär. Även här räknade jag med att täten skulle använda 26 minuter och även här var jag lite optimistisk. I verkligheten använde täten 27,14. Snabbaste tid var 24,00. I det här läget ligger täten någon minut efter mitt tdsschema. Nu går tävlingen in i ett nytt skede i och med att det är en löpare per lag och sträcka samt att sträckorna inte är gafflade.

Även den 23:e sträckan tog lite längre tid än beräknat. Täten använde 23,51 för att ta sig runt banan vilket ska jämföras med min beräkning på 22 minuter. Täten halkar ännu en liten bit efter tidsschemat. Snabbaste tid på sträckan var 19,10.

De två avslutande sträckorna innehåller flera löpare med landslagsmeriter från sina respektive landslag. Snabba tider att vänta alltså. På de två sista sträckorna tar täten igen den tidi tidigare sträckor tappat mot schemat. På sträcka 24 använde täten 43,35 mot min beräkning på 45 minuter. Bästa tid var 40.53.

Den sista sträckan hade jag räknat med 34 minuter för täten. Nu gick det lite snabbare, 32,17. Det gjorde att segrande Halden gick i mål 26 sekunder tidigare än jag räknat med. Inte illa efter drygt fem timmars tävlande. Snabbaste tid på den sista sträckan var 28,18.



Anledningen till att det skiftar lite sträcka för sträcka är att jag hela tiden räknat med genomsnittliga tider och inte tittat på vilka individer som eventuellt skulle kunna springa de olika sträckorna. Det ligger alltså en liten gissning bakom varje sträcktid, men gissningen bygger på fakta från tidigare tävlingar. Jag är övertygad om att det går att beräkna totaltiden ganska väl. Den provlöpning som vi genomförde i början av maj gav i de flesta fall ett kvitto på att banlängderna låg rätt. Efter målgång på årets 25-manna var det flera som uppmärksammade de 26 sekunderna. I planeringen av tävlingen har vi ju hela tiden utgått ifrån att segrande lag skulle gå i mål 14,14. Planeringen av omstart och avslutning av hela tävlingen bygde på den beräkningen. Att segrande lag i verkligheten gick i mål 14,13,34 kändes helt OK.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0