Sträcka 25

Sträcka 25, 5 340 meter, blå svårighet
Om allt har gått som planerat ska klockan nu vara 13,40. Täten på den sista sträckan av 2009 års upplaga av 25-manna har precis fått kartan. Löparen eller löparna vecklar ut kartan och ser sträckan till den första kontrollen. Det är en sten.

Nej, mer än så tänker jag inte avslöja. Resten får bli en överraskning för de tjejer som ska avgöra tävlingen. Jag har försökt att lägga en utslagsgivande bana. På den här banan finns det några sträckor som jag tycker är de bästa i hela tävlingen. När jag skriver så väger jag in sådant som orienteringsteknisk utmaning, terrängval, framkomlighet och spänning. Min ambition har varit att den som är ensam och går rätt ska kunna hålla undan. Den som ligger bakom och jagar ska kunna gå ikapp en löpare som bommar. Om en klunga jagar tillsammans ska det vara möjligt att ta ett alternativ vägval och tjäna på det.



För all publik som väntar på upplösningen kommer den första rapporten från skogen efter 13 minuter. Sen tar det bara 6 minuter till täten är vid varvningen. Då kan publiken själva se hur tjejerna som nu ligger längst fram i tävlingen ser ut. Ser någon jagad och stressad ut? Börjar någon bli trött? Eller är löparna lugna och samlade? 12 minuter efter varvningen kommer det första laget till förvarningen. Är det ett ensamt lag som kransmasen ska möta med lagerkransen eller är det flera lag tillsammans som kommer att göra upp om segern i en spurtstrid? Vilket lag kommer först över mållinjen? Knappt 3 minuter efter förvarningen vet vi.

De första kontrollerna på plats
I dag har de 45 första kontrollerna kommit på plats. Jag har varit ute och hängt upp kontrollskärmen samt satt fast fästplattorna för kontrollenheterna och kodsiffrorna. Samtidigt har jag inspekterat ställningarna. Det såg mycket bra ut utom på ett ställe där kontrollställningen var för kort. I stället för fyra fästplattor fick det nu bara plats två. Det kommer vi att fixa innan tävlingen eftersom just den kontrollen är den första kontrollen på sträcka 24 och det behöver vara fyra enheter så att det inte blir trängsel vid omstarten. Så här ser det ut i skogen.



Så här der det ut vid en av kontrollerna som tjejerna på sträcka 3 ska passera. Inga andra sträckor besöker den här kontrollen. Kommer någon annan hit är de på helt fel ställe.



Vid andra kontroller kommer det att vara betydligt fler kontrollenheter. Det här är en av två förstakontroller på sträcka 1. För rättvisans skull visar jag även den andra.

 

Kommentarer
Postat av: Hälsingland

Tack för en helt fantastisk blogg. Har varit kul och inspirerande att läsa. Är övertygad om att det blir en kanonhelg med bra banor och ett bra arrangemang.

2009-10-08 @ 15:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0