Träning 10 september 2009

Nu är det dags att du skärper dig för på torsdag är det dags för en svår men rolig träning. På programmet står nämligen kurvbildsorientering. Kurvbildsorientering innebär att nästan alla karttecken utom höjdkurvorna är borttagna från kartan. Din uppgift är att springa banan som vanligt men du kommer att passera ett antal saker som inte är med på kartan. Det kan vara stigar, kraftledningar, stenar, branter, sankmarker och mycket annat. Att kunna orientera efter kurvbilden, höjdkurvorna, är basen för all svårare orientering. Här i Stockholmstrakten, och på många andra håll i landet, är hödjerna ofta tydliga. Att kunna använda dem för att ta sig fram är ofta nyckeln till framgång. I huvudsak finns det två sätt att använda höjderna. Dels kan man följa dem, springa med dem, eller så kan man springa mot dem. När man springer en hel bana så måste man ofta använda båda sätten. På svårare banor så kan höjderna vara ganska små och det blir svårare att använda dem. Det kräver mer nogrannhet och erfarenhet. Tekniken är dock densamma.



Så här ser en del av den längsta banan ut. Även den näst längsta banan går i det här området. Om vi exemplelvis tittar lite närmare på sträckan mellan den nionde och tionde kontrollen så är första halvan av sträcken ett bra exempel på när du springer mot en höjd. Det svåra här är att veta exakt var man är i sidled. Därför gäller det att vara noga med riktningen och kanske försöka att få kontakt med den stora sänkan till vänster om strecket. Uppe på höjden gäller det att växla teknik. Här är det många ganska små detaljer som är lätta att förväxla. Det gäller att läsa kartan noga och hela tiden hålla reda på var man är. Alldeles före kontrollen finns en stor sänka med en avlång höjd bakom. Jag tror att det är viktigt att ta sig fram till de här detaljerna. Själva kontrollen ligger på en sluttning och det gäller att vara noga så man inte går för långt ner i sluttningen. Ett tips är att söka kontakt med den högsta toppen som ligger i stort sätt rakt ovanför kontrollen.



På den kortaste och lättaste banan har jag lämnat en del av stigarna kvar, dock inte alla. Kontrollerna ligger alla i kurvbilden men det finns en del större stigar att ta hjälp av. Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0