Pepparkakor och fall

I dag har vi ägnat oss åt en av jultraditionerna, pepparkaksbaket. Det blev som vanligt en hel del pepparkakor som vi naturligtvis provsmakat. I går gjorde jag degen som har fått stå till sig över natten.



Visst ser de goda ut. Eftersom vi gjorde lika mycket deg som vi brukar så blev det nog ungefär lika många kakor som vanligt. Vi har som sagt provsmakat några men de har egentligen inte fått all sin smak förrän i morgon då de legat till sig någon dag. Vill du prova att baka själv så kommer receptet här.

425 gram smör
425 gram sirap
425 gram socker
Smälts ihop under omrörning. Låt svalna.
3 ägg blandas i smeten. Därefter tillsätts
1 msk malda pomeransskal
1 msk malda nejlikor
1 msk kanel
1/3 msk ingefära
1 msk bikarbonat
2 msk vatten
20 dl vetemjöl
Ta inte allt vetemjöl. Det brukar räcka med 15-17 dl.
Låt degen stå i kylskåpet eller på altanen under natten. Sen är det bara att börja baka och grädda kakorna i 175 graders värme.

På förmiddagen var vi ute och tränade. Distansträning stod på programmet och samlingen var vid Hellasgården. Banan gick runt Källtorpssjön i en vid båge. Vi sprang i mindre grupper beroende på hur snabbt och långt vi ville springa. Till att börja med föll lite snö som sen övergick i duggregn som sen upphörde. Det var halt på marken och norr om Källtorpssjön vid Nackamasterna var olyckan framme. Jag föll på en berghäll och ramlade handlöst. Jag han inte reagera innan jag låg på marken. När man ramlar på det sättet tar det några sekunder innan man fattar vad som hänt. Jag slog huvudet i berget liksom armbågen och knät. Turligt nog hann jag nog bromsa upp huvudets fart en del för jag fick bara ett litet skrubbsår på kinden och ett på hakan. Det kunde ha varit mycket värre, det trodde i alla fall de som såg fallet. Nu i kväll är det lite ömt. Armbågen ömmar också och knät är uppskrapat. Träningsturen var i alla fall fin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0