Stavfel i backen

I dag har det varit en heldag med skidor på fötterna. Jag hade lovat tonåringarna att vara med i backen samtidigt som jag ville åka längd också. Mellan 10 och 15 var jag i backen med undantag en kortare lunch. Det var mycket snö i luften. Dels har det snöat natursnö i stort sätt hela dagen och dels var flera snökanoner i gång. Snön från en snökanon ställde till det lite för mig vid ett tillfälle. Jag åkte ner för en backe där flera kanoner var i gång. Vid varje kanon bildades en lite snöhög. Eftersom det var kallt i luften frös högen till is och man fick bättre fart än i den lösa ny nysnön. Längs ner i backen låg den sista högen. Jag bestämde mig för att åka över den. Nu bar det sig inte bättre än att just den här snöhögen var rejält blöt. Istället för att få bra fart blev det tvärstopp. Skidorna stod still medan jag fortsatte framåt. Skidorna stod kvar medan jag stod på huvudet i den blöta snöhögen. Till råga på allt var det precis framför liftkön. Efter någon sekund, när jag fått koll på läget, kunde jag inte låta bli att skratta lite. Som tur var bestod liftkön endast av ett fåtal skidåkare.

På eftermiddagen fortsatte det att snöa. Det låg säkert en decimeter snö i backen. På sina ställen var det snövallar som åkarna hade skapat. Det fortsatte att snöa och det var svårt se konturerna i backen. Ibland blev man lite överraskad när man försökte svänga i en snöhög. Självklart lyckades jag med det också samtidigt som jag lyckades få ena staven under skidan. Det kunde bara sluta på ett sätt. En ny vurpa var ett faktum liksom en krökt stav. Den liknade ett U men efter lite bearbetning blev den mer som ett S.

Efter åkningen i backen blev det en tur i spåret. Det var lika mycket snö där, så det gick lite trögt. Jag började bli lite trött så jag funderade på om jag skulle ta mig tillbaka till stugen eller åka ett varv till. När jag kom tillbaka till Skidstadion hade spårmaskinen varit ute och det var helt nya och fina spår. Det blev ett varv till.

Nu på kvällen är jag ganska trött. Efter middagen satt jag i fåtöljen och sov en stund. För att bli lite piggare tog jag med mig kameran och gick en liten promenad tillsammans med hustrun. Det blev några bilder.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0