Sveriges finaste terräng

Ja det känns i alla fall så när man springer i den. I dag sprang vi i Tyrestaterrängen. Jag blev väl inspirerad av cykelturen i söndags. Det var säkert minst 15 år sen jag sprang här senast. Det är ju nationalpark och det får ju inte vara någon organiserad orienteringsverksamhet här. Terrängen består till största delen av släta och fina berghällar med gles tallskog. Jag tror inte vi sprang i något område som skulle ha varit grönt på kartan, ja kanske ett litet område på slutet. Det enda som påverkar hur fort man kan springar är kuperingen och den egna förmågan. I dag var det lite snö på marken som också gjorde att det var något tyngre än normalt. Jag tog med mig den lilla kameran och tog några bilder.



Så här ser det ut nästan hela tiden. Jag kommer inte i håg när den senaste tävlingen gick i just den här delen men 1977 avgjordes Tiomila här. Just den tävlingen var ju historisk på det sättet att damerna för första gången hade en egen tävling. Första segrare var Gävle OK. Herrklassen vanns av OK Ravinen före Ludvika OK. I Ravinens lag var de flesta juniorer. Det är nog inte möjligt nu för tiden, att vinna Tiomila med ett lag dominerat juniorer. I dag måste man nästan ha tio landslagslöpare i laget.

Vi sprang vidare och via isen på Årsjön nådde vi brandområdet från den stora branden. I sommar är det tio år sen det brann och jag minns att vi såg brandröken på flera mils avstånd. Jag har länge tänkt att jag skulle besöka området och i dag blev det av. Jag har sett det på lite håll för några år sen då vi sprang DM på andra sidan området. När vi stannade till för att titta så fick vi nästan känslan av att vara i fjällen. Det är öppet och det är alldeles tyst. Inga ljud från bilar och annat hörs. Just där vi sprang var det inte så stora problem att ta sig fram, man jag kan tänka mig att det finns områden där det är nästan omöjliga att ta sig fram.



Så här såg det ut på den plats vi var. Det var lite dis i luften vilket gjorde att blev en lite mystisk stämning. Vi sprang bara en liten bit i brandområdet innan vi vände tillbaka mot Tyresta By igen. Kartan vi sprang på är ganska gammal. I ena hörnet finns årtalet 1982. Kartan är bra men den är inte riktigt lika distinkt som en nygjord karta. Här nedanför kan du se ett litet avsnitt ur kartan. Jag har lagt in två pilar där den violetta pilen markerar fotoriktningen för det översta fotot och den blå pilen för det nedersta fotot.



Som banläggare börjar jag fantisera om att få möjlighet att lägga någon tävling området. Det skulle vara häftigt och väldigt få skulle ju ha varit i området tidigare. Det har ju varit avlyst sen 1980-talet. Jag vet att andra orienterar har sprungit i området sen dess, men de är nog inte så många. För egen del kommer det inte att dröja 15 år till nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0