Klart...

... väder, minus fyra grader, solsken och 60-70 centimeter snö. Det är snart april men under de här förutsättningarna är det svårt att säga nej till lite skidåkning. Det går ganska bra trots två års avsaknad av skidåkning. Förra vintern åkte jag inte något och fram till i dag har jag inte något den här vintern.



Jag är i Idre ett par dagar och passar på att åka lite skidor. Vid niotiden i morse såg det ut så här längs Burusjöspåret. Det var bara att njuta. Det här var i början så ännu hade inte musklerna gett sig till känna. Det var utförsbacke och det gick ganska lätt. Städjan såg inbjudande ut, men att ta sig upp på den med mina gamla längdskidor var inte att tänka på.



Det var bara att fortsätta. Burusjöspåret är femton kilometer långt. Den första delen är ganska lätt med en hel del fina utförsbackar. När man når Burusjöns södra strand vänder spåret tillbaka med en tuff uppförsbacke. Så här såg bäcken vid backens fot ut när jag passerade.



I  bakgrunden kan man skymta Burusjön. När man kommer upp för den brantaste delen av backen börjar en slakmota som vara nästan hela vägen tillbaka. Det finns några kortare utförsbackar. Det är ganska skön skidåkning, speciellt i dag när vädret var helt perfekt.. Tyvärr var jag lite för tidig så jag fick spåra i några centimeters nysnö som kom i går kväll. Nu är spåren nyspårade så på eftermiddagen ska det säkert gå lite bättre. Det gäller bara att kroppen orkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0