Annorlunda kontrollpunkter

Jag har orienterat sen 1975. Jag har under alla år samlat tävlingskartorna i pärmar. Det börjar bli en hel del och det är kul att då och då titta tillbaka. De första åren förde jag en del statistik över både det ena och det andra. Bland annat kan man hitta vilken den vanligaste kontrollpunkten varit, vilken min sammanlagda tid var och den sammanlagda banlängden.

Jag har också tagit en hel del bilder genom åren som jag också tittar igenom då och då. Här hittade jag bilder på några ovanliga och annorlunda kontrollpunkter. Den första är från USM 2005 och jag sprang publiktävlingen efter själva huvudtävlingen. Tjällmo-Godegårds OK arrangerade på Kvarns övningsområde norr om Borensberg. Därför var sista kontrollen självklar.



Det var första och hitills enda gången jag har stämplat vid en stridsvagn, det är jag säker på även om jag har slutat att föra statistik över kontrollpunkterna.

Året efter var jag i Hälsingland och tävlade på våren. Ljusdals OK arrangerade en medeldistans och Hälsingekavlen i utkanten av Järvsö, alldeles intill Järvzoo. Även här var säkert sista kontrollen given för arrangören.



En uppstoppad varg låg och vilade på en bänk. Som du ser så var det en del av de yngre deltagarna var nyfikna på vargen. Vägen till start gick alldeles utanför staketet till djurparken och där kunde man se en levande variant av samma djur. Det var andra gången jag var med på en tävling där starten var intill en djurpark. Jag var i England 1989 och då kunde man vid en av tävlingarna se giraffer och bufflar från startplatsen. Orientering ger många upplevelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0