Första av tre

Nu under våren är det tät mellan långhelgerna. Det var inte så länge sen det var påsk. Nu har vi första maj och om några veckor är det ny långhelg. Långhelg på våren betyder för det mesta orientering. Den här helgen väntar tre tävlingar. Den första gick i vildmarken mellan Nykvarn och Järna med Södertälje IF som arrangör. J ag kollade igenom mina gamla kartpärmar och hittade en karta från 1990. Resultatet den gången var en hel del bommar och så småningom ett brutet lopp. I dag var starten på i stort sätt samma ställe som målet var den gången. En del gamla hyggen var nu uppvuxna med tät skog som följd medan ett fåtal nya hyggen kommit till. I övrigt var det nog inga större förändringar. I dag gick det mycket bättre. Några små missar som inte ens gav utslag på WinSplit. Att några andra håller ett mycket högre tempo i skogen kan inte jag göra så mycket åt.

Terrängen var tuff och krävande. Endast vid några få tillfällen kunde man springa på stig. Annars var det bara obanad terräng. Även den här gången handlar tekniken mycket om stråk, hållpunkter och naturliga ledstänger. Så gott som alla lite svårare orientering handlar mer eller mindre om detta.



Det du ser på kartan här ovanför var den snälla delen av terrängen. I den andra delen var det mer kuperat och sönderskuret med många branter. Har du sprungit vid Rudan så vet lite hur det var, det vill säga om du tar bort alla stigarna vid Rudan. Jag har ritat in min väg genom skogen och du kan se vilka naturliga ledstänger jag valde att använda mig av.

Nu är det två dagar kvar av helgen. Orientering väntar båda dagarna nu med Tullinge som arrangör. Det väntar liknanade terräng även om den inte är så brutal som i dag. Fin orientering blir det säkert. Kanske blir det ett smakprov här lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0