I fel ordning

Man ska ju ta kontrollerna i rätt ordning, men vad gör man om man inte klarar av att orientera så att man kommer till rätt kontroll först? I dag var det ingen bra dag i skogen. Ja, de två första kontrollerna gick bra men redan på väg ut från den andra kontrollen gjorde jag ett misstag. Av någon anledning bestämde jag mig för att inte springa rakt mot nästa kontroll utan fortsätta längs med terrängstrukturen ut från den andra kontrollen. Det innebar att jag faktiskt sprang från kontroll 3 i början. Jag hade tänkt att kompensera det efter 70-80 meter men jag bedömde riktningen fel och hamnade längre bort än jag tänkt mig. Jag kompenserade, men inte tillräckligt. Som vanligt när man tror att man är rätt så stämmer kartan bra men efter en stund kände jag på mig att det inte var rätt. Jag kollade med kompassen och såg att jag sprang åt helt fel håll. Jag ändrade kurs och hade jag gjort rätt från det här läget så hade det kanske inte blivit mer än en minuts bom. Jag sprang nu i rätt riktning men jag hade inte riktigt koll på var jag var. Mitt på sträckan fick jag koll på läget och sprang mot den tredje kontrollen, trodde jag. Jag läste in kodsiffrorna till trean (142) och fyran (36). När jag närmade mig kontrollen så var jag säker på att det skulle stå 142, men det gjorde det inte. Det stod 36. Nåja, det var ganska lätt att ta den tredje kontrollen från det här hållet. Nu var det bara att springa samma väg tillbaka till den fjärde.



Jag kände redan på väg ut från den tredje kontrollen att jag sprang lite för mycket åt höger, men jag tänkte att det löser sig lite längre fram. Jag har ju redan varit vid trean. När jag kommer lite längre ner så känner jag inte igen mig. Jag får för mig att jag är till vänster om kontrollen, trots att jag vet att jag sprang åt höger. Jag börjar lite planlöst leta men hittar så klart ingen kontroll eftersom jag i själva verket spring bort från den. Till slut läser jag på den stora sänkan precis utanför kontrollringen. Vid de här båda kontrollerna förlorade jag nästan sju minuter helt i onödan känns det som.

Resten av banan gick i stort sätt bra även om det var lite svårt med motivationen. När man tittat på sträcktiderna så var de ganska normala för att vara mig. Jag blev lite tveksam vid kontroll tolv och faktskt även på väg till sista kontrollen. Efteråt kunde jag konstatera att jag klarat av att under samma tävling både spika och missa samma kontroller. Problemet den här gången var att jag spikade dem vid fel tillfälle, och bommade, som man alltid gör, vid fel tillfälle. Nu är det att par veckor till nästa tävling. Det blir en resa till Sundsvall i slutet av maj. Förhoppningsvis inga fler bommar då.

Kommentarer
Postat av: Eva

Trodde du kunde detta med orientering?!?

2009-05-11 @ 08:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0