Gråa dagar skyndar aldrig på

På radion i morse pratade man om vädret, eller som någon sa, bristen på väder. Lika säkert som att man har skinka och sill på julbordet och ägg till påsk diskuterar vi vädret. Nu i november är det de gråa dagarna med alla höstdepressioner som diskuteras. November upplevs som en lång månad som aldrig vill ta slut. Gråa dagar skyndar aldrig på sjunger Lasse Winnerbäck i en låt. Jag upplever det inte riktigt så. Jag tycker att november ofta går fort och jag upplever inget negativt med det gråa vädret. Därför var det upplyftande att höra radioreporterns förvåning när hon inte fick det svar hon väntat sig av ett av sina intervjuvoffer. En kvinna sa att hon inte alls kände något negativt med det gråa vädret. För det första är det ju bra att vi har väder, sa hon. Sen finns det mycket att upptäcka även i gråväder, bara vi är lite uppmärksamma. Gråa dagar skyndar desutom på. Dagarna i november blir ju bara kortare och kortare.



I dag på morgonen var jag på ett läkarbesök med en ömmande armbåge. Kanske har jag bloggat för mycket? Efteråt unnade jag mig en ledig förmiddag och åkte ut mot havet med kameran för att se om jag kunde fånga något på bild. Det var också en av de första gångerna som jag har haft tillfälle att testa den nya kameran i dagsljus. Bilden här ovanför är från Årsta brygga. Härifrån kan man ta båten till Utö. Det är nästan svårt att avgöra om bilden är tagen i svartvitt eller färg. Den är tagen i färg och innehåller en mängd olika gråa nyanser. Molnens alla nyanser speglar sig i havet och diset gör att öarna en bit ut har en väldigt mörk grå färg.



Jag fortsatte ut till Gålö. Här finns det många platser som bjuder på vackra vyer. Här ute hittade jag en massa andra färger. En personlig favorit är den gulaktiga färgen som vassen har nu på hösten. Det finns också mycket grönt kvar. Nu på hösten framträder barrträden tydligare medan lövträden utan sina löv bidrar till mångfalden i gråskalan. Ute vid havet var det ganska blåsigt och vågorna rullade in mot stranden. Genom att låta kamerans slutare vara öppen länge, eller i alla fall närmare en sekund lyckades jag fånga vågorna rörelse.



Vill du se fler bilder med gråa färger från Gålö så har jag skapat ett album som du kan titta in i. Klicka på länken så ska du komma till albumet. Om du väljer att visa bilderna som bildspel kan du luta dig tillbaka och bara njuta av november så som det såg ut i dag. 

http://www.cig.canon-europe.com/p?p=DK38j4xadjv

Albumet kommer att ligga kvar en tid. Sen kommer jag att ta bort det och lägga ut andra bilder i albumet. Glöm nu inte bort att gå ut i novembervädret och njuta av det du ser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0