Med utsikt mot en bro

Turnén som började i Blekinge fortsatte i dag men åt helt motsatt håll. I fredags åkte jag först E4:an söderut och sen väg 30 mot Växjö och sen vidare mot Ronneby. På lördagkvällen åkte jag samma väg tillbaka. I dag har jag åkt E4:an åt andra hållet. Jag har inte åkt på någon annan väg men jag har åkt ungefär lika långt som förra gången. Vart hamnar man då? Här är en ledtråd.



Känner du igen bron? Har du kanske åkt över den någon gång? Idag var det regn och dimma så utsikten var inte så fantastisk som den kan vara. Det som syns på bilden är Höga Kustenbron sedd norrifrån. Under bron flyter Ångermanälven ut mot havet. Är det en klar dag har man en storslagen utsikt, men så var det inte i dag. Ändå är det en mäktig känsla att åka över bron. Jag har inte åkt här så många gånger så jag känner inte igen mig. Jag vet att bron ska komma och plötsligt så syns de två höga pelarna resa sig över skogen. Då är det fortfarande ett antal kilometer kvar.

Nu i kväll har jag träffar ett antal föreningar i Örnsköldsvik för att försöka inspirera dem till offensiva orienteringssatsningar. Det var bra diskussioner och flera uttryckte efteråt att det var en bra träff. Alla föreningar är unika och har sina förutsättningar, styrkor, begränsningar och viljor. Det gäller att försöka möte dem där de är. En vanlig svaghet som de flesta föreningar går och bär på är en dålig självbild. Man tror att grannföreningen, föreningen i storstaden, föreningen på landsbygden eller vad det nu kan vara har det mycket bättre. Man tittar på grannens gräs och tycker det är grönare. Det man inte gör är att granska sina egna förutsättningar och se sina egna styrkor. Alla föreningar har några styrkor, något som de är bra på. Ofta glömmer de bort det.

I morgon bär det av till nya platser, ja just platser. Jag ska göra besök på två orter. Häng med så får du se vart jag tar vägen. Det blir någon eler några bilder och kanske en liten text om dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0