Regnar det ute? Orientera inomhus!

I dag har det regnat mer eller mindre hela dagen. Typiskt novemberväder säger kanske någon. Själv var jag ute och sprang på eftermiddagen. Perfekt väder för ett träningspass. Några andra körde ett teräningspass inomhus istället. Nu berodde det inte på vädret att man valde att vara inomhus. Det var bestämt sen tidigare. Stockholms Orienteringsförbund genomförde i helgen en träff för de orienterare som nästa år är 15 och 16 år. Träffen avslutades med ett inofficellt inomhusmästerskap. Jag var ute på banan och fångade löparna i aktion. Så här såg det ut där jag stod.



Fråbn den här platsen hade jag överblick över fem kontroller. Det som gjorde det svårt för löparna var att kontrollerna satt på tre olika plan. Tittar du noga kan du kanske se en kontrollenhet mitt i bildens nederkant. Det satt också en kontroll på balkongen i bildens övre del. Det var framför allt den som vållade problem. Så här såg det ut på kartan.



Löparna sprang två heat var och det var olika banor för de olika heaten. Det bommades en hel del där jag stod. Några löpare hade en sträcktid på upp emot två minuter mellan kontroll sju och åtta. Avståndet i verkligheten är ungefär tio meter. Skalan, andra löpare och den ovana miljön var några av orsakerna till bomarna. Den allra vanligaste orsaken var dock den gamla vanliga. Brist på kartläsning. Av någon anledning glömmer man bort att läsa kartan. Kartan är ju facit och det enda som faktiskt ger information om var du själv är och vart du ska. Andra löpare kan man aldrig lita på men det kan du göra på kartan.

Jag brännde av lite drygt 250 bilder. Här är några av dem.

 

 

Du kan hitta fler bilder från sprintorienteringen på 

http://www.cig.canon-europe.com/p?p=FQrgFzYUHDB.

För kartritning, banläggning och arrangemang stod eleverna på Fredrika Bremergymnasiets orienteringsakademi. Tävlingen avgjordes inne på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0