Regniga och tomma vägar mot björkarnas stad

Turnén har fortsatt. Dagens första mål var björkarnas stad. Det har fortsatt att regna i princip hela dagen. Vägarna mot Umeå, som ju även kallas för björkarnas stad var bitvis helt tom på bilar. Det känns lite konstigt att köra på E4:an mitt på dagen utan att se någon annan bil. Så var det i alla fall vid flera tillfällen i dag. Så här såg det ut precis vid gränsen mellan Ångermanland och Västerbotten.



Väl framme i Umeå hade jag lite tid innan mötet. Jag ägnade den tiden till att åka runt och leta efter björkar att ta kort på. Det här är vad jag hittade.



Det här är ett monument över den gyllene björken. Det var just på den här platsen som det ursprungliga björken växte. Legenden säger att...

Nej, jag har ingen aning om vad den här skulpturen föreställer, vad den heter eller vad den ska symbolisera. Den råkade bara stå på en plats som jag passerade. Bron i bakgrunden får här utgöra någon slags fristående fortsättning från gårdagens passage över Höga Kustenbron.

Efter besöket i Umeå fortsatte resan tillbaka söderut mot Kramfors. På vägen dit passerade jag återigen Ångermanläven, men den här gången över Sandöbron som är den äldre passagen över älven. Vid det södra brofästet ligger ett kulturmärkt kafé. Tyvärr var det stängt när jag passerade.

Vid kvällens träffdiskuterades bland annat orienteringens plats i media, eller snarare brist på plats i media. Vi själva tycker naturligvis att det borde skrivas om och sändas mer orientering i olika media. I fredags hörde jag ett program på radion där man diskuterade idrott och media. Det stora tidningarna påstår att man skriver om de idrotter som flesta människor är intresserade av. För att ta reda på vilka idrotter som flest människor är intresserade av tittar man på publiksiffror. Det är därför som man i stort sätt bara skriver om manlig fotboll och ishockey. I orientering har vi ju inte ens någon betalande publik. Vi måste nog granska oss själva också. Vid årets avslutning av Elitserien var det kanske ett tiotal personer som såg totalsegraren i dam- respektive herrklassen gå i mål. Vid prisutdelningen en stund senare var det ännu färre personer. Om inte vi själva är intresserade av att vara med när våra stjärnor tävlar hur ska vi då kunna kräva att media och andra ska vara intresserade.

Efter träffen i Kramfors åkte jag vidare. Nu är jag på ett hotell i Sundsvall. Här ska jag tillbringa natten för att sen åka vidare i morgon. Om jag tittar på klockan ser jag att jag faktiskt ska åka vidare i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0