Naturens former

I dag hade jag förmånen att kunna göra ett fotojobb i skogen. Det gav också en möjlighet att fotografera lite annat som jag hittade. Det slog mig att det finns många spännande former i skogen. I bland är det ett ensamt föremål och i bland flera föremål tillsammans. Här är några av de foton som jag fick med mig hem.



Den här är identifierad som en långfotad röksvamp. Den fanns också som lite mindre exemplar som påminnde mig om hattifnattarna i Mumindalen. Det kan också vara en vårtig röksvamp.



En liten bit därifrån stod ett exemplar av en fjällig bläcksvamp. Av svampexperten här hemma fick jag veta att just den här säkert hade smakat bra om jag plockat den och tillrätt den. Nu gjorde jag inte det, men jag fick med den på bild.



Ytterligare en liten bit bort stod en grupp med en annan variant av röksvamp. Identifierad som en trolig gyttrad röksvamp. Just den här växte på en gammal murken gren som låg på marken. Kan man kalla det överlevnadsinstinkt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0