Premiär på ny väg

Om två veckor, knappt, invigs den nya motorvägen, väg 73, mellan Västerhaninge och Nynäshamn. För en dryg månad sen cyklade jag på en del av sträckningen. I dag var det premiär för en biltur. Skogsluffarnas OK arrangerade en tävling i anslutning till den nya vägen. Parkeringen var på motorvägen. Terrängen där tävlingen gick är typisk södertörnsterräng, det vill säga tuff, kuperad, detaljrik och inte alltid så lätt att ta sig fram i. Området har använts för tävlingar flera gånger tidigare. Den första som jag var närvarande vid utan att springa var den andra etappen på O-Ringen 1975. Tjugo år senare var jag banläggare för SM klassisk distans i samma område.



Det här är en del av D 20-banan. Just den här delen av banan gick i samma område som slutet av dagens banor. Det som skiljer den här kartan från dagens är att en motorväg skär igenom området. År 2006 var jag banläggare i samma område igen. Den här gången var det en "vanlig" nationell tävling över lång distans. Även den här gången rundade en del av banorna Träsksjön, fast nu åt andra hållet.



Det här är en del av H 35-banan. Nu kan man ana att något är på gång i och med det avlånga hygget. I dag fick vi alltså parkera på den nästan färdiga vägen. Det är säkert lite finpustning kvar. Vägverket, eller Svevia som det heter numera, var på plats och bjöd på lite give aways. Om man var riktigt snäll kunde man få en bok om de arkeologiska utgrävningar som har gjorts i samband med vägbygget. Dagens karta då. Så här såg den ut med slutdelen på min bana.



Nu kan man se den nya vägen. De banorna som användes vid SM 95 kan inte springas längre. Den sjätte kontrollen på D 20-banan ligger precis där den nya vägen går fram. Alla banor från SM 95 skär den nya mototovägen.

Kommentarer
Postat av: Markus

För att klarlägga lite.. Vägverket heter fortfarande Vägverket men deras operativa del, den som bygger så att säga, heter Svevia.

2009-09-22 @ 19:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0