Träning 29 april

Det fortsätter att vara många som är med på torsdagsträningarna. Det är kul och det finns plats för fler. I torsdags var det 26 personer som trotsade det blöta och kyliga vädret och gav sig ut på en av de fem banorna som fanns. Snöblandat regn och 2,5 grader hindrade inte träningsfliten och glädjen.

Den här veckan hoppas jag på bättre väder. Vi ska nu träna på att orientera med hjälp av naturliga ledstänger. Du kommer att få möjlighet att följa dem och du kommer att tvingas att springa mot dem. En ledstång är något du kan följa eller "hålla dig i". På lite enklare banor är ledstängerna ofta stigar, kraftledningar, diken, ängskanter och andra tydliga föremål. Naturliga ledstänger är inte alltid lika tydliga. Ofta utgörs de naturliga ledstängerna av en höjdsträckning, en stor sänka, en stor ås eller en sankmarkskant. I bland kan det vara en kombination av två eller flera av de här föremålen. På kartan här nedanför har jag markerat några av de naturliga ledstänger som finns på tränings på torsdag.



I det här området är du tvingad att försöka följa och springa mot de naturliga ledstängerna. Jag har förstärkt några av dem som jag skulle konna tänka mig att orientera efter. Jag ska försöka förklara hur jag tänker. Jag har precis stämplat vid kontroll 5 och ska nu till kontroll 6. Terrängen är till att bröja med ganska flack och det är öppet och god sikt. Jag försöker att hålla en riktning rakt mot kontrollen och kollar att jag passerar stigen. En liten bit efter stigen ska jag springa utför en liten backe. Det är bara en eller två kurvor så det ska inte vara så brant. Straxt efter det ska jag kunna se en stor och tydlig sänka till vänster. Jag kan nu välja att fortsätta rakt på och ska då komma fram till en uppförsbacke. Jag ska passera några sankmarker och också ha en höjd lite till höger. Straxt därefter ska jag komma fram till en ganska brant utförsbacke. Där kommer det att vara både branter och stenar. Här ska jag också kunna se den stora sankmarken. Jag väljer att korsa den på de smalaste stället och fortsätter en liten bit till sänkan på höger sida. Jag springer upp en bit i sänkan och när jag är vid punkthöjden viker jag av till vänster, upp över höjden och ner i sankmarken. Här är det säkert öppen och fin terräng så jag kan kanske se branten till höger och hödjerna där kontrollen ska sitta. Jag hoppas att det här kan vara en hjälp när det ska prova själv på torsdag. Det finns natrurligtvis andra lösningar. Man kan exempelvis hålla lite svagt åt höger och kanske få hjälp av den lilla stigen en bit och sen springa med sankmarken på höger sida och den branta höjden på vänster sida. Jag tror inte att det skulle vara så stor skillnad.

Samlingen är vid Gladö Kvarn. Från Haninge åker du mot Huddinge. Från Huddingevägen följer du skylt mot Gladö Kvarn. Du kan också ta hjälp av kartan här nedanför.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0