Träning 2 september

Träningen förra veckan upplevdes av många som svår. Den här veckan är det tillbaks till en "normal" karta med alla kartecken. Det är dock inte säkert att det blir enkelt. Temat den här veckan är tuff medeldistans. Det innebär att banorna är av medeldistans karaktär. Det innebär att det är ganska många kontroller. Banorna innehåller ganska många riktningsändringar och det är en hel del kartläsning mellan kontrollerna. Det finns även några lite längre sträckor med vägval, ja det finns även korta sträckor med vägval. Det här är en del av det tuffa, det vill säga din orienteringsförmåga kommer att sättas på prov. Den andra delen av det tuffa är att terrängen är ganska kuperad. Du kommer att möta branta och detaljrika sluttningar och du kommer att möta branta och lite mer detaljfattiga sluttningar. Du kommer att springa uppför, nerför och på skrå (längs med sluttningen. Det är viktigt att du hela tiden har kontakt med kartan det vill säga att du vet var du är hela tiden. När det är många riktningsändringar är det lätt att spring ut lite snett från kontrollen. På en kort sträcka kan en liten miss få stora konsekvenser med en hel del förlorad tid. Ta hjälp av kompassen och håll koll på att du springer i rätt riktning.



På kartan här ovanför kan du se ett exempel på hur det kan gå om man inte håller koll på riktningen ut från kontrollen. Den här bommen gjorde jag på Skägårdsdubbeln ute på Gålö i våras. Jag fick allt att stämma ända fram till mossen. Då började jag förstå att jag var på fel ställe. Det skulle ju inte finnas någon mosse innan min kontroll. Hade jag kollat kompassen mer noga hade bommen kanske kunnat undvikas.

Samlingsplatsen för den här veckans träning är södra Jordbro, se kartan här nedanför. Det är lite ont om parkeringsplatser så om du kan cykla till träningen så är det bra.



Till sist kan du se lite av vad som väntar på torsdag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0