På jakt

Semester betyder inte att man slipper träningen. Naturpasset är ett bra tillfälle att träna lite orientering. Stenungsunds OK brukar ha Naturpass som jag då och då nyttjar. Hustrun brukar också vara med och i dag följde till och med yngsta tonåringen med. I år fick vi springa norr om Ödsmål. Terrängen var väl inte den allra bästa. Det var mycket grönska, tät skog, brännässlor, enar och en del annat. Dessutom var det ganska kuperat med branter, stenmurar och annat. Sen beror det ju naturligtvis på vilken väg man väljer.



Vi har varit ute vid två tillfällen. I måndags sprang hustrun vid kontroll 9. Efteråt kunde hon berätta om hur tätt det var in till kontrollen och även ut från den. I dag när jag kom från kontroll 14 sprang jag dirket över stigen och stenmuren och kunde då springa på en slät och fin berghäll ända fram till kontrollen. Jag tog samma väg mot kontroll 8. Vägvalet är ofta avgörande. En annan viktig sak är att läsa kontrollbeskrivningen. Vid kontroll 7 letade jag runt hela stenen efter kontrollen men den satt naturligtvis i stenmurskröken och skrattade åt mig. Tur att man kunde glädja den lilla kontrollen.



Kartan var nog inte helt nyreviderad. Framför allt märktes det på hyggena. Till kontroll 21 tog jag mig från öster. Hela vägen fram till den lilla höjden i ringkanten var det tätt, ja för att inte säga jättetätt. Det var ormbunkar, taggbuskar av olika slag och så en massa lövsly. Sen öppnade det upp sig och blev ett mera normalt hygge. Vägen längs hyggeskanten mot kontroll 28 var helt OK. Nu har vi tagit alla kontroller så nu ska vi bara skicka in vårt kontrollkort och vänta på priserna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0